I Edició de 'Rec a Manta'

Benimaclet acull la primera edició de ‘Rec a Manta’

divendres, 21 de octubre de 2016
A

Artxiviu de l'Horta és un projecte col·laboratiu que s'ha proposat registrar la memòria de l'Horta de València, de les seues gents; recuperar i conservar, mitjançant l'audiovisual i la creació artística, el llegat d'aquests paisatges culturals de l'aigua i el regadiu tradicional.

Una forma de contribuir a la recuperació d'aquesta herència cultural és la que proposa la iniciativa Rec a manta, que ahir, 20 d'octubre, va mostrar els resultats de la seua primera convocatòria. L'Escola Meme de Benimaclet va acollir la projecció d'un muntatge dels vídeos domèstics presentats al certamen.

En la seua major part, els treballs són el resultat d'entrevistes gravades per joves als seus majors, homes i dones que són experimentats agricultors d'ofici, últims dipositaris d'uns coneixements i una cultura que estan en perill de desaparició, amenaçats per la pèrdua de rendibilitat i la falta de relleu generacional en el medi agrícola.

Els vídeos presentats a la convocatòria de Rec a Manta podran vore's pròximament en l'apartat d'arxius domèstics de la pàgina web d'Artxiviu de l'Horta (artxiviu.org), una plataforma que va a poc a poc incorporant continguts audiovisuals, gràfics i sonors relacionats amb la memòria oral de l'Horta de València: documentals, vídeos domèstics, converses de vida, enregistraments, fotografies...

Amb aquesta iniciativa, els responsables del projecte, entre els quals n'hi ha la Fundació Assut, la Universitat Politècnica de València —mitjançant el Laboratori de Creacions Intermèdia, els departaments d'Escultura i d'Enginyeria Rural i Agroalimentària, i l'Àrea de Cooperació al Desenvolupament— i diversos col·lectius i col·laboradors independents, com Cinema Por Venir i Les Espigolaores, volen “animar a la gent a utilitzar el vídeo com una eina de conservació d'aquest patrimoni comú i de posada en valor d'un llegat cultural que és essencial per a la comprensió i la sostenibilitat del paisatge agrícola de l'Horta.”

En aquesta primera edició de Rec a Manta, celebrada amb el suport de l'Àrea d'Activitats Culturals de la Universitat Politècnica de València, han col·laborat també el Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, i l'empresa Cerveza Turia.

--

Peu de foto: Batiste Barrachina, veí de Rafelbunyol, en un fotograma d’El futur de l’agricultura, realitzat pel seu net, Arnau Bayón Barrachina.

Artxiviu de l’Horta

Els protagonistes de la història agrària de l’Horta de València desapareixen i, amb ells, els seus records i experiències. Aquesta memòria i aquest formidable cabal de sabers, indispensable per a entendre aquests paisatges culturals de l’aigua, és l’objecte d’Artxiviu de l’Horta.