El fanguejat, la millor opció per al restoll de l'arròs

• La Fundació Assut, premi ‘Biodiversitat i Societat’ de la Generalitat Valenciana

• L’Albufera per a ningú

• La Xarxa de Territoris Arrossers: oportunitats per a la cooperació

• Una jornada agroambiental al Delta del Llobregat

• Un llaurador de l’Estell en les Jornades de Custòdia del Territori
    Llegir més…

• Naix el primer banc de palla d’arròs a l’Albufera
    Llegir més…

• Vine a celebrar el dia dels aiguamolls

• Celebrem a l’Albufera el Dia Mundial de les Aus

• El Port de Silla acull la II Fira de l’Albufera
    Llegir més…

• Agricultors aliats dels flamencs i la biodiversitat

• Celebra a l’Estell el Dia Mundial dels Aiguamolls
    Llegir més…

• SEO/BirdLife ens convida a parlar sobre la custòdia del territori als arrossars
    Llegir més…

• Xarrada sobre custòdia del territori a arrossars i regadius
    Llegir més…

• Sobre la mosca negra i el seu tractament al Xúquer

• Rat-penat vs. Cucat
    Llegir més…

• Una estratègia per als paisatges de l’arròs
    Llegir més…

• Arròs, canvi climàtic i comptabilitat ambiental

• Visita al Delta de l’Ebre: l’IRTA i Riet Vell
    Llegir més…

• Nova plantació de lliri groc a l’Estell
    Llegir més…

• El lliri groc, el paisatge, la biodiversitat i els amics
    Llegir més…

• A l’Estell ja és primavera
    Llegir més…

• El llaurador, peça clau en la conservació de l’aiguamoll

• Parlem de custòdia del territori a Almeria
    Llegir més…

• Els col·lectius vinculats al parc natural participen en la Fira de l’Albufera
    Llegir més…

• El ‘fanguejat’ de l’arrossar a la tardor, vital per a les aus en migració
    Llegir més…

• La gestió de la palla de l’arros i els seus efectes sobre la biodiversitat
    Llegir més…

• Estudi dels invertebrats aquàtics als arrossars de l’Estell
    Llegir més…

• Comença el seguiment de plagues i fauna auxiliar en l’arrossar

• Dia Mundial del Medi Ambient a l’Estell
    Llegir més…

• Premi ‘Becas Soñadores’ per al nostre projecte de custòdia del territori en l’Albufera

• La Fundació Assut col·labora amb el programa ‘Aliados en la noche’

• La Fundació Assut, finalista dels premis ‘Becas Soñadores’

• Acord de Custòdia amb la Comunitat de Regants de l’Estell
    Llegir més…

Millor ‘fanguejar’ que cremar la palla

dijous, 12 de abril de 2012

Les conseqüències que té la descomposició de la palla de l'arròs en la qualitat de les aigües després de la collita i la consegüent inundació dels arrossars és un dels problemes que més preocupen a l'entorn del Parc Natural de l’Albufera. La crema, solució habitual en un altre temps, ja no es permet. Després d'un lustre de polèmica, d'ofegar-se i podrir-se cada tardor el restoll als tancats més profunds, d'afectar aquesta contaminació a l'aigua i la pesca en el llac, un estudi aporta nova llum al debat. La Fundació Assut i l’entomòleg Juan Rueda han analitzat en la partida de l’Estell les conseqüències que els diferents sistemes de tractament i eliminació de la palla de l'arròs tenen sobre la biodiversitat en L’Albufera.

El conreu de l'arròs està molt estretament lligat al paisatge i la diversitat biològica del seu entorn. A les jornades ‘Arròs i conservació d'aiguamolls’, organitzades també per la Fundació Assut i celebrades fa uns dies en la Universitat Politècnica de València, Rueda va presentar els resultats d'aquesta investigació.

Els invertebrats i la qualitat de l'aigua

L'experiment va consistir a analitzar la relació que hi ha entre la gestió de l'arrossar a l'hivern i les seues condicions ecològiques com a lloc d'alimentació per a les aus aquàtiques. En concret, es va estudiar la resposta dels macroinvertebrats, principal font d'alimentació d'ànecs, garses, gavines i limícoles, davant les diferents fórmules de tractament del restoll.

Amb la col·laboració del Parc Natural de l’Albufera, es van analitzar les conseqüències de remoure en sec el terreny, cremar la palla, incorporar aquesta al sòl mitjançant la labor del fanguejat, i abandonar el restoll al camp. I, entre les quatre pràctiques testades, es va observar un augment de la riquesa dels invertebrats després del procés del fanguejat. Aquest consisteix a batre amb un tractor de rodes de ferro, gàbies, la superfície lleugerament inundada de les parcel·les per a airejar-la i incorporar al sòl la palla i les restes de la sega.

L’entomofauna aquàtica, la quantitat i varietat d'insectes i altres artròpodes són un immillorable indicador de la qualitat del medi. Segons Rueda, el fanguejat impedeix també l'habitual explosió de quironòmids a les èpoques de més calor, aqueixos molests núvols de mosquits que, en estat larvari, suposen a més una seriosa amenaça per a la collita d'arròs. Per contra, les rantelles o tarrantelles, com en són conegudes a l’Albufera, augmenten exponencialment després de les pràctiques de l'abandó o la crema del restoll.

Aquest estudi, finançat per Loterías del Estado i National Geographic Channel a través del premi ‘Becas Soñadores’, s'emmarca en el projecte de custòdia del territori signat per la Fundació Assut i la Comunitat de Regants de l’Estell i Rojas. Entre altres objectius, el projecte pretén valorar la incidència d'algunes pràctiques de gestió dels arrossars i proposar solucions o alternatives sostenibles.

El banc de palla d’arròs

El projecte del Banc de Palla d’Arròs, una iniciativa conjunta de diverses entitats i col·lectius, entre elles la Fundació Assut, respon a la cerca d’usos alternatius d’aquest subproducte agrícola, solucions per als problemes derivats d’una gestió poc sostenible com és la crema indiscriminada dels restolls o el seu abandó al camp.

La partida de l’Estell

Aquest projecte té com a objecte promoure la col·laboració amb els llauradors per tal de preservar els recursos naturals, culturals i paisatgístics d’aquest espai, així com treballar en una millor integració d’activitats com l’agricultura o la caça.