Paisatges culturals a la Reial Séquia de Montcada

• Un projecte que reflexiona sobre el paisatge cultural de l’Horta

• Doctorats en l’Horta
    Llegir més…

• L’Horta i el compromís dels futurs empresaris

• Publicades les actes del congrés homenatge a Thomas F. Glick

• Taller ‘Entorn i coneixement’

• La Fundació Assut estrena canal de vídeos

• Regadiu, societat i territori: un congrés homenatge a Thomas F. Glick
    Llegir més…

• Noves presentacions de la web sobre els paisatges de l’aigua

• El 7 de març presentem la web sobre els paisatges de l’aigua
    Llegir més…

• Ignasi Mangue parla del nostre projecte sobre els paisatges tradicionals de l’aigua

• Anotacions cinematogràfiques sobre l’horta
    Llegir més…

• Glick participa en el nostre projecte sobre el paisatge de l’horta
    Llegir més…

• La gestió sostenible de l’aigua, a debat
    Llegir més…

• La RAM i la fundació s’uneixen per la protecció de l’horta

El paisatge i la cultura de l’horta, en versió 2.0

dimarts, 5 de març de 2013

Dijous que ve, 7 de març, la Fundació Assut presenta un projecte web 2.0 sobre els paisatges culturals de l'aigua a la Séquia de Montcada, un dels exemples més representatius del sistema tradicional de regadiu que és l'horta de València.

‘Paisatges culturals a la Reial Séquia de Montcada’ és una iniciativa pionera en l'àmbit de la divulgació del paisatge a la Comunitat Valenciana, un portal d'Internet que pretén contribuir a la millora del coneixement i la conservació del patrimoni de l'Horta i l'ancestral cultura de l'aigua.

La intenció és fer-ho d'una manera dinàmica, oberta i participativa, implicant els usuaris, que podran publicar informació i aportar documentació a través de la web i les xarxes socials. D'aquesta manera, amb contribucions pròpies i alienes, aquesta plataforma anirà incorporant dia a dia nous continguts textuals, gràfics, audiovisuals i multimèdia.

La fase inicial del projecte ha consistit a oferir una visió multidisciplinària del territori a través de les mirades d'acadèmics i professionals com ara Thomas F. Glick, Vicent Sales, José María García Álvarez-Coque, Enric Guinot, Joan Olmos, Carles Sanchis Ibor, Mar Violeta Ortega, Josep Burriel, Antoni Garcia Osuna, Víctor Algarra i Beatriz Giobellina. En aquesta etapa, destaca també l'aportació dels regants de la Reial Séquia de Montcada a través del seu president i sequier major, Francisco Romeu.

En paraules del coordinador del treball, l'arqueòleg Ignasi Mangue, estem davant “una proposta divulgativa a la qual, a més d'aplicar la nostra experiència i una perspectiva acadèmica, hem volgut seguir el fil d'altres iniciatives europees i americanes que contemplen la protecció del paisatge des d'una perspectiva eco-cultural, reconeixent les persones com l'element central del paisatge.”

Pervivència amenaçada

L'horta de València és un dels paisatges culturals més singulars i valuosos d'Europa. Però, darrere de la seua aparença idíl·lica i d'immutable tipisme, s'amaga una realitat canviant, amenaçada i molt complexa. A la pàgina web, a través d'un article editorial, s'insisteix a recordar que, “enfront d'aquest clixé folklòric de la cultura de l'aigua i de l'horta, ha tingut lloc en realitat una greu destrucció del seu territori i dels seus valors patrimonials i mediambientals”.

Vicent Sales, president de la Fundació Assut, abunda en aquesta idea i opina que “la salvació de l'horta radica en la recuperació del protagonisme dels agricultors i regants, en la sostenibilitat i l'equilibri mediambiental que aquests han practicat durant segles”. Per aquest agricultor, agrònom i geògraf, “la solució passa, tal vegada afavorida per la crisi que vivim, per superar els models de producció i consum centrats en el curt termini i el ‘llarg’ benefici, i per restablir en certa mida la cultura tradicional de l'aigua”.

Presentació a València

La presentació d'aquest projecte tindrà lloc dijous que ve, 7 de març, a les 18 hores, en el Saló d'Actes de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Informàtica de la Universitat Politècnica de València (UPV), i en l'acte intervindran Joan Romero, catedràtic de Geografia de la Universitat de València; Ignasi Mangue, coordinador del treball, i José María García Álvarez-Coque, catedràtic d'Economia Aplicada i professor d'Economia i Política Agràries de la UPV.

En acabar, es projectarà en primícia el curtmetratge Esperant l’aigua (2013), un documental del realitzador Miguel Ángel Baixauli, col·laborador de la Fundació Assut i responsable d'alguns dels audiovisuals que aniran incorporant-se gradualment a aquesta plataforma multimèdia.

La iniciativa compta amb la col·laboració de la Secretaria d'Estat de Cultura del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, i de la Reial Séquia de Montcada.

A la foto, d'esquerra a dreta, Guillermo Palau, Ignasi Mangue, Vicent Sales i Thomas F. Glick, a la torre del Palau dels Boïl de Godella.

L’estat de l’horta de Massamagrell

En 2013, l’Ajuntament de Massamagrell ens va encarregar aquest treball d’anàlisi, diagnòstic i categorització de les terres de cultiu del terme municipal. L’estudi respon a cert procés de pèrdua i abandó de parcel·les d’horta, i posa en mans de tècnics i autoritats un instrument útil per a la presa de decisions.

Paisatges culturals a la Reial Séquia de Montcada

La Reial Séquia de Montcada és una institució fonamental per a la comprensió de la gestió històrica i actual d’un espai tan significatiu com l’Horta de València.