El cap de setmana passat, 3 i 4 d’octubre, coincidint amb el Dia Mundial de les Aus, diverses ONG i empreses de turisme ornitològic que treballen a l’Albufera van celebrar el primer festival ‘L’Albufera de les Aus’. Més de tres-centes persones de totes les edats van participar en les activitats programades a diferents punts del parc natural.

Seguiment i observació, anellament científic, xarrades, projeccions, eixides de camp… L’objectiu de l’organització del festival, en la qual han intervingut diverses ONG i empreses de turisme ornitològic locals, era precisament que moltes d’aquestes persones començaren a descobrir aquest aiguamoll com el lloc perfecte per a gaudir de l’observació de les aus.

Es tractava d’acostar al públic —i de seguir fent-ho en pròximes edicions— una afició que pot ser alhora una eina de conservació molt eficaç per a la biodiversitat d’aquest espai natural, un dels més importants de tot el Mediterrani occidental.

A més, l’ocasió ha servit per a reivindicar davant l’Administració millors infraestructures d’ús públic, equipaments que faciliten les activitats de divulgació i ajuden a situar l’Albufera entre les destinacions preferides dels turistes de naturalesa.

Dos dies de ‘pardalejar’

El dissabte de matí, a l’entorn del far de Cullera, la cita mensual de seguiment d’aus marines (RAM) va tindre rècord d’observadors. Alhora, al Tancat de Mília (Sollana), diverses famílies van assistir a una jornada d’anellament científic sense precedents, en la qual es van marcar fins a 73 pitblaus nouvinguts del nord d’Europa. Aquest mateix matí, a la Serra de les Raboses, al costat del castell de Cullera, una vintena de persones eren testimonis del pas d’àguiles i falcons en migració cap al sud.

A poqueta nit, la Trilladora del Tocaio (El Palmar) va acollir la projecció de la pel·lícula Birders: l’efecte Central Park, un documental que fa un retrat tan precís de l’afició per l’observació d’aus que va arribar a emocionar a algú. La jornada va concloure amb una xarrada sobre el Projecte Mussols per a l’estudi, la divulgació i la conservació de les reapinyaires nocturnes, i amb una eixida de camp a la trobada de les òlibes i els mussols banyuts de l’Albufera.

Marató dominical

A l’endemà es va celebrar una marató ornitològica per tot l’entorn del parc natural. Deu equips, liderats per ornitòlegs experts, pugnaven per observar el major nombre d’espècies d’aus en un recorregut que va començar al port de Catarroja i va acabar al Tancat de la Pipa. En acabar, sumades les dels uns i els altres, el nombre d’espècies albirades va superar amb escreix el centenar.

Alhora els xiquets van celebrar el seu particular ‘xiquimarató’, un recorregut amb barca amb prismàtics i guies de camp que va culminar igualment al Tancat de la Pipa, on va tindre lloc al migdia la clausura d’un festival que, a partir d’ara, se celebrarà dues vegades a l’any, a la tardor i la primavera.

El festival ha sigut organitzat per Acció Ecologista-Agró, SEO/BirdLife, la Fundació Assut, la Societat Valenciana d’Ornitologia (SVO) i les empreses reunides en l’Associació de Guies de Birding de la Comunitat Valenciana.