La Trilladora del Tocaio

La Trilladora del Tocaio: reciclar-se o morir

diumenge, 3 de març de 2013

Impedir que la vella Trilladora del Tocaio s'enfonse és una vella obsessió de Jorge Bru, un dels tocaios. Ve donant-li voltes a la idea de recuperar aquest edifici, un dels emblemes del Palmar, des de fa deu anys. Solia traure el tema en els esmorzars en el seu restaurant. Jordi Domingo, Bosco Dies i Javi Jiménez Romo, tècnics de diferents entitats lligades a la conservació de l’Albufera, ho saben bé.

L'any passat, la trilladora va ser cinema d'estiu, seu de les projeccions de L’Albufera de cine, i escenari de concerts de jazz, Les nits de la Trilladora. I el seu potencial com a centre de dinamització social i de foment de la identitat cultural i ambiental d'aquest entorn és enorme. Quan van aparèixer els professors de la Universitat Politècnica cercant alguna idea per al Màster d'Arquitectura Avançada, Paisatge, Urbanisme i Disseny, prompte van sentir parlar de la Trilladora i de Jorge.

I prompte van convertir aquest vell edifici, lligat a l'agricultura de l'arròs i ja en desús, en objecte d'un curs pràctic entre les prioritats del qual està el formar arquitectes i enginyers amb sensibilitat pel medi ambient i el patrimoni, preocupats per la sostenibilitat i decidits a aplicar els conceptes del reciclatge en el seu treball.

El dissabte passat, 2 de març, els alumnes del màster es van reunir en la Trilladora del Tocaio per a exposar els seus projectes. Tota una declaració d'intencions, eixemple perfectament viable del que aquest edifici podria arribar a ser. Ha sigut només el principi. A partir d'ací, toca buscar el compromís de les persones i les institucions en la seua recuperació i conservació, i en la seua promoció com a espai de divulgació i sensibilització ben atent al paisatge, la vida i la cultura de l’Albufera. A la Fundació Assut, estem en açò.

Arròs i conservació d’aiguamolls

La Fundació Assut, junt amb la UPV, el Parc Natural de l’Albufera i SEO/BirdLife, organitza una jornada de formació sobre arrossars i conservació d’aiguamolls amb a l’objectiu de donar a conèixer la vinculació que mantenen els arrossars amb la protecció i el manteniment d’aquestes zones humides.

Programa Cerca

El programa Cerca vol acostar als veïns i visitants de l’Albufera i l’Horta de València la seua naturalesa, la seua cultura i el seu paisatge. L’objectiu és divulgar aquesta realitat única i amenaçada, i crear consciència sobre la necessitat de protegir-la.

La Trilladora del Tocaio

La Trilladora del Tocaio (El Palmar, València) és un projecte de recuperació d’un vell edifici com a centre de propagació de vida, paisatge i cultura: l’aiguamoll, la marjal, l’Horta, l’Albufera de València…