Esperant l’aigua

,

Esperant l’aigua és un projecte documental de Miguel Ángel Baixauli i la Fundació Assut centrat en el territori, el paisatge i la cultura de l’Horta de València i, en general, de tot el complex sistema de regadius i marjals que s’estén per aquesta plana litoral, inclosos l’Albufera i la Ribera del Xúquer.

Una pel·lícula viva

És una ‘pel·lícula viva’ la metodologia de la qual consisteix a anar realitzant diversos fragments fílmics alhora que articulant estratègies participatives amb els seus protagonistes: els agricultors, els veïns, que són també el públic.
Aquests fragments s’uniran després en un documental conjunt que pot adquirir diverses formes: un llargmetratge, diversos capítols d’una sèrie… Iniciat a l’octubre de 2012, el filmat i muntat fins ara constitueix apenes el primer acostament, el projecte pilot d’aquest procés sociocinematogràfic de llarg abast. En el documental, la mirada es construeix a partir de la gent implicada en aquesta cultura agrària —i no només agrària—. És sempre una mirada ‘arran de terra’, mai una mirada ‘experta’ que s’aplica des de l’exterior i que es limita a ‘sobrevolar’ allò que és real.
Fonamental en el nostre projecte és establir una relació amb les persones reals, conviure amb elles i implicar-nos en les seues pràctiques per a mostrar a través de la seua mirada tota la riquesa sensible i de coneixement del seu món. De fet, aquestes persones filmades s’impliquen en el procés participatiu de construcció del documental. Cada fragment que filmem i muntem —la realització correspon al cineasta Miquel Àngel Baixauli, la pel·lícula del qual Temps d’aigua va obtindre el premi al millor documental en la Mostra de València de 2009— es projecta després en primera instància als seus propis protagonistes, perquè puguen prendre part en les decisions de muntatge sobre la peça fílmica que protagonitzen. Es realitzen també projeccions de cada fragment a llocs diversos del territori, amb l’objectiu d’anar implicant a més gent de la població de l’Horta i l’Albufera per a protagonitzar filmacions posteriors i anar construint un públic objectiu també implicat en el procés.

Objectius

Tot aquest procés sociocinematogràfic respon a la necessitat de conèixer més a fons la realitat de l’àmbit que ens ocupa: l’Horta, l’Albufera… I, per aquesta raó, resulta fonamental connectar el coneixement expert amb les pràctiques i els sabers locals. Es tracta de difondre i conservar els valors d’un dels paisatges culturals més interessants i amenaçats d’Europa: aquest sistema litoral mediterrani que conformen el regadiu tradicional de l’Horta de València i les marjals i l’aiguamoll de l’Albufera. Tot açò, implicant la població local en primer terme i, a continuació, la societat en el seu conjunt.

Destinataris

Aquest projecte està dirigit en primer terme als veïns del territori contemplat, l’Horta, la Ribera i l’Albufera, que són alhora els seus protagonistes. En sentit ampli, es dirigeix als espectadors atents de qualsevol lloc, als habitants de la Comunitat Valenciana i als seus visitants, a la comunitat escolar i universitària i, en general, a tot aquell, persona o col·lectiu, interessat a descobrir el territori, comprendre la realitat actual i preservar la memòria d’aquests paisatges culturals de l’aigua.

Difusió

El projecte està associat a uns altres de la Fundació Assut: el festival Amfibi i la seua secció Hortografies, la plataforma multimèdia Paisatges culturals a la Reial Sèquia de Montcada, el projecte de sostenibilitat territorial del Tancat de l’Estell i el projecte ‘Dones africanes a l’Horta de València’.
Skills

23 octubre, 2014