Amfibi 2014, segona part // Audiovisuals

Amfibi 2014, segona part

El festival Amfibi és un certamen anual que tracta de divulgar i preservar els valors naturals i culturals de les zones humides i dels paisatges de l’aigua a través del cinema, la música i altres disciplines. Se celebra a la Trilladora del Tocaio (El Palmar, València).

Está organitzat per la Fundació Assut i, enguany, compta amb la col·laboració de Fundación Félix Rodríguez de la Fuente, Fundación Global Nature, Acció Ecologista Agró, SEO/BirdLife i Parc Natural de l’Albufera.

La sessió del 27 de setembre

A questa sessió està dedicada a les mobilitzacions ciutadanes que, en els anys setanta, durant els últims espertenecs de la dictadura i els primers anys de la transició democràtica, van aconseguir rescatar dos valuosos aiguamolls del litoral mediterrani de les arpes urbanitzadores del ‘desarrollismo’: l’Albufera de València i els Aiguamolls de l'Empordà, dues històries semblants que van culminar en 1986 i 1983, respectivament, amb la declaració d'aquests espais com a parcs naturals protegits.

17 h., projecció i taula redona amb Odile Rodríguez de la Fuente, Carles Dolç, Anna Mateu, María Consuelo Reyna, Joan Andreu i Mario Giménez

Félix Rodríguez de la Fuente per l’Albufera

A principis dels anys setanta, concretament els dies 31 de maig de 1970, 28 de juny de 1970 i 15 de març de 1974, Félix Rodriguez de la Fuente, a través dels seus programes en Televisión Española, va tindre una influència decisiva en la paralització del pla d'urbanització del bosc de la Devesa (en l'actual Parc Natural de l’Albufera). Diversos estudis i un document de l'època avalen aquesta afirmació. No obstant açò, fins ara no s'ha aprofundit en el tema i mai s'han tornat a emetre o revisar aquests programes.

Gràcies a la Fundació Félix Rodríguez de la Fuente, la Fundació Global Nature i el departament de Relacions Institucionals i de Documentació de RTVE, hem localitzat i revisat aquests tres capítols de les sèries Vida salvaje i Planeta Azul.

Per primera vegada des de llavors, el festival Amfibi mostrarà de nou les declaracions de Félix, intervencions que encara avui conserven gran part de la seua força i la seua vigència, i confirmen el poder de mobilització que l'emissió d'aquests capítols va poder tenir, així com la seua influència en la protecció d'aquest espai, que va ser rescatat d'un ambiciós projecte urbanitzador i declarat parc natural en 1986.

20 h., projecció

Entre el cel i la terra. La guerra dels Aiguamolls

En 1976, les màquines excavadores començaven a posar els fonaments del que havia de ser el complex turístic més gran de la península Ibèrica, 64.000 apartaments d'estiueig edificats sobre l'últim reducte dels Aiguamolls de l'Empordà. Un grup de joves, encapçalats per Jordi Sargatal, va prendre la iniciativa per a paralitzar unes obres que ja estaven en marxa. Així va començar una lluita que va durar set anys. Un documental dirigit en 2013 per Tono Folguera, David Fernández de Castro i Román Parrado.