Programa Cerca: fes teu el teu paisatge

Eprograma Cerca és una iniciativa de la Fundació Assut que pretén aproximar-nos a la vida, el paisatge i la cultura de l’Albufera i l’Horta de València.

Cerca és exploració, divulgació i educació responsables i compromeses, atentes sempre a la realitat d’un sistema litoral que, malgrat la seua singularitat i l’enorme importància que té a escales local i global, segueix sent hui un lloc pràcticament desconegut, un tresor ocult i ignorat.

Sempre mitjançant les seues gents —els seus protagonistes—, més enllà de tipismes i visions idíl·liques, descobrir aquests paisatges culturals, el territori sobre el qual s’assenta la ciutat de València pot ser una autèntica troballa, una aventura apassionant.

Objectiu

Divulgar els valors del territori sobre el qual s’assenta la ciutat de València i millorar el seu grau de coneixement i conservació: paisatges com els de l’Albufera y l’Horta, interrelacionats, associats a l’aigua —als seus recursos i usos tradicionals—, compresos en una plana litoral on la vella i permanent connexió entre naturalesa i home ha donat lloc a realitats culturals molt característiques i interessants.

Destinataris

Aquest programa de divulgació està dirigit als habitants de la Comunitat Valenciana i als seus visitants, a la comunitat escolar i universitària i, en general, a tot aquell, persona o col·lectiu, interessat a descobrir el territori, la naturalesa, el paisatge i la cultura de l’Albufera i l’Horta de València d’una manera participativa, propera, pausada, responsable…

L’Horta de València

L’Horta de València és un dels paisatges culturals més singulars d’Europa, reconegut per l’informe Dobris de la Unió Europea, ple de valors històrics, patrimonials, agrícoles, ambientals, econòmics… Un sistema de regadiu tradicional, ocupat per hortes i cultius de cítrics —reduït i amenaçat pels processos d’urbanització de l’entorn metropolità—, que s’inicia als assuts del riu Túria i s’estén, a través d’una xarxa de sèquies mil·lenària, per bona part de la plana litoral on s’assenta la ciutat de València, des de Puçol, al nord, fins a l’Albufera, al sud..

L’Albufera

Al sud de València, apenes a deu quilòmetres de la ciutat, l’Albufera és una de les principals zones humides de la Península Ibèrica i de tot el Mediterrani occidental. Va ser declarada parc natural el 1986 i, des d’aleshores, ha anat incorporant noves figures de protecció que tracten de garantir la pervivència dels seus valors naturals i culturals.

Precisament, a l’Albufera, on la presència humana ha sigut contínua durant molts segles, aquest llegat cultural és enorme. És un aiguamoll ple de simbolisme i significació on els usos i costums, íntimament lligats a l’espai físic, han generat multitud d’elements culturals propis, encara hui ben recognoscibles.

Rutes i visites

Mitjançant el programa Cerca, organitzem rutes i visites de tot tipus, atenent principalment les diferents línies temàtiques que planteja aquesta realitat polièdrica: l’aigua, la biodiversitat, la naturalesa, el paisatge, els costums i tradicions, els usos humans, la història, l’arquitectura…

Els continguts de les activitats, sempre de caràcter divulgatiu, poden ser més o menys específics, i la durada de les visites oscil·la entre unes poques hores i diversos dies.

Activitats, tallers, campus

Disposem o tenim accés a diferents espais on es poden realitzar activitats, tallers i camps de treball: el Tancat de l’Estell (Sueca), la Casa de la Demanà (El Saler), la Casa Santa Creu (Sollana), el Tancat i la Casa de Baldoví (Sueca)… Uns i altres faciliten la presa de contacte directa amb la realitat de l’entorn i el coneixement dels valors naturals i culturals. Per a la realització d’aquestes activitats, comptem amb la participació de personal i assessors de la pròpia fundació i de col·laboradors externs.

Amb el suport de…

Mitjançant un conveni amb la Fundació Assut, aquesta empresa decideix comprometre’s en la divulgació i la conservació de la naturalesa i la cultura d’aquest aiguamoll i de l’Horta. La col·laboració de GA Alimentaria es materialitza en la dotació de fons per a la implementació del programa Cerca.

Skills

30 juliol, 2015