Llibre: Parc Natural de l’Albufera (1986-2016)

El Parc Natural de l’Albufera és un referent en la història de la conservació del medi ambient en el territori valencià. Un espai ara protegit que va patir un dels processos d’alteració i degradació més acusats de quants van tenir lloc al llarg de la segona meitat del segle XX. El desenvolupament urbà vinculat al turisme, la degradació de les aigües derivada de l’arribada de cabals residuals sense depurar i altres activitats sense cap tipus de control van ser algunes de les causes que van posar en greu perill aquest espai, emblema de l’imaginari col·lectiu. Un paisatge que, tot i patint múltiples amenaces i incerteses, manté viva una herència plena de símbols i valors.

La declaració de l’Albufera com a Parc Natural va complir en 2016 el seu 30 aniversari. Una efemèride que hem volgut celebrar i recordar amb l’edició d’un llibre commemoratiu en el qual col·laboraren les persones que, al llarg de tots aquests anys, s’han implicat en la gestió o han participat en el manteniment d’aquest paisatge.

Arran de les declaracions de molts dels protagonistes de la història recent de l’Albufera i amb un tractament de la informació de tall periodístic, Vicent Llorens i Bosco Dies, tots dos de la Fundació Assut, compendien i resumeixen les diferents visions sobre el que han suposat aquests 30 anys: records i experiències del procés de declaració del parc natural, reflexions crítiques i constructives a propòsit d’aquestes tres dècades, opcions i propostes per a afrontar el futur…

El resultat permet valorar amb la perspectiva dels anys el que va suposar la protecció de l’Albufera i de com els incipients moviments per la seua conservació

han anat evolucionant i modulant-se amb el temps, tractant d’aportar solucions i propostes per a un escenari complex i embullat.

Els objectius

Foto: García Poveda.

Amb l’edició d’aquest llibre commemoratiu de la declaració del Parc Natural de l’Albufera, s’ha pretès reflectir aquest procés social que es va iniciar als anys seixanta del segle passat, que va continuar amb la seua declaració com a espai protegit i que ha arribat fins avui.

L’objectiu principal ha sigut reconèixer la implicació que han tingut i tenen els diferents agents socials que intervenen en el territori i, en concret, el paper que han jugat determinades persones, representatives d’uns i altres àmbits, en la història més recent de l’Albufera.

Es tractava també de generar un producte que servisca de lloc de trobada, reflexió i anàlisi, que a més de fer memòria i balanç aporte una visió pràctica i constructiva, una visió necessària davant un futur que, malgrat tot el treball realitzat, no deixa de ser incert.

El patrocini

El llibre, editat conjuntament per Edicions 96 i Fundació Assut, ha sigut patrocinat per la Fundación Aguas de Valencia. A més, han col·laborat mitjançant l’adquisició d’exemplars la Generalitat Valenciana, a través de la Conselleria d’Agricultura, Medi ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, i l’Ajuntament de València, per mig del Servici Devesa-Albufera.

Skills

22 abril, 2017