Entre els dies 11 i 13 de gener, van tindre lloc a l’Horta Nord les jornades de camp del projecte «Mosaics territorials de la Reial Séquia de Montcada», una iniciativa acadèmica que gira al voltant dels paisatges culturals de l’Horta de València i que comporta un viatge de descoberta d’aquest territori i dels seus trets d’identitat. La iniciativa, coordinada per la Fundació Assut, la Universitat Politècnica de València i la Universitat Politècnica de Catalunya, ha comptat amb la col·laboració directa dels ajuntaments d’Albalat dels Sorells, Meliana, Foios, Vinalesa, Bonrepòs i Mirambell i València (pobles de Cases de Bàrcena i Mahuella).

Han estat tres jornades d’exploració i treball, a les quals un nodrit grup d’alumnes i professors universitaris va recòrrer i conèixer diferents indrets i elements territorials i patrimonials significatius de l’Horta de València; concretament, del territori regat per la Séquia de Montcada. Ho van fer de la mà de membres de la Fundació Assut, experts acadèmics, professionals de l’àmbit paisatgístic, cultural i agrícola, i diverses entitats locals.

L’objectiu és promoure la reflexió activa sobre un paisatge cultural, transformat per l’evolució social i urbana, que és alhora contenidor de memòria i de present; un territori modelat pel treball de les persones que l’habiten i definit per una història i un patrimoni que són encara ben vigents. Els trets identificatius, l’evolució del paisatge, la gestió dels seus valors productius i les estratègies per al seu desenvolupament sostenible, són algunes de les qüestions que s’han abordat en aquestes jornades de camp. L’experiència té continuïtat en un taller que proposa l’elaboració d’un atles del territori i un quadern d’estratègies i propostes de paisatge.