Projecte "Mosaics territorials de la Reial Séquia de Montcada"

• Doctorats en l’Horta
    Llegir més…

• L’Horta i el compromís dels futurs empresaris

• Publicades les actes del congrés homenatge a Thomas F. Glick

• Taller ‘Entorn i coneixement’

• La Fundació Assut estrena canal de vídeos

• Regadiu, societat i territori: un congrés homenatge a Thomas F. Glick
    Llegir més…

• Noves presentacions de la web sobre els paisatges de l’aigua

• El paisatge i la cultura de l’horta, en versió 2.0

• El 7 de març presentem la web sobre els paisatges de l’aigua
    Llegir més…

• Ignasi Mangue parla del nostre projecte sobre els paisatges tradicionals de l’aigua

• Anotacions cinematogràfiques sobre l’horta
    Llegir més…

• Glick participa en el nostre projecte sobre el paisatge de l’horta
    Llegir més…

• La gestió sostenible de l’aigua, a debat
    Llegir més…

• La RAM i la fundació s’uneixen per la protecció de l’horta
    Llegir més…

Un projecte que reflexiona sobre el paisatge cultural de l’Horta

dimarts, 16 de gener de 2018

Entre els dies 11 i 13 de gener, van tindre lloc a l'Horta Nord les jornades de camp del projecte «Mosaics territorials de la Reial Séquia de Montcada», una iniciativa acadèmica que gira al voltant dels paisatges culturals de l'Horta de València i que comporta un viatge de descoberta d’aquest territori i dels seus trets d'identitat. La iniciativa, coordinada per la Fundació Assut, la Universitat Politècnica de València i la Universitat Politècnica de Catalunya, ha comptat amb la col·laboració directa dels ajuntaments d'Albalat dels Sorells, Meliana, Foios, Vinalesa, Bonrepòs i Mirambell i València (pobles de Cases de Bàrcena i Mahuella).

Han estat tres jornades d'exploració i treball, a les quals un nodrit grup d’alumnes i professors universitaris va recòrrer i conèixer diferents indrets i elements territorials i patrimonials significatius de l'Horta de València; concretament, del territori regat per la Séquia de Montcada. Ho van fer de la mà de membres de la Fundació Assut, experts acadèmics, professionals de l'àmbit paisatgístic, cultural i agrícola, i diverses entitats locals.

L'objectiu és promoure la reflexió activa sobre un paisatge cultural, transformat per l’evolució social i urbana, que és alhora contenidor de memòria i de present; un territori modelat pel treball de les persones que l'habiten i definit per una història i un patrimoni que són encara ben vigents. Els trets identificatius, l’evolució del paisatge, la gestió dels seus valors productius i les estratègies per al seu desenvolupament sostenible, són algunes de les qüestions que s'han abordat en aquestes jornades de camp. L'experiència té continuïtat en un taller que proposa l'elaboració d'un atles del territori i un quadern d'estratègies i propostes de paisatge.

L’estat de l’horta de Massamagrell

En 2013, l’Ajuntament de Massamagrell ens va encarregar aquest treball d’anàlisi, diagnòstic i categorització de les terres de cultiu del terme municipal. L’estudi respon a cert procés de pèrdua i abandó de parcel·les d’horta, i posa en mans de tècnics i autoritats un instrument útil per a la presa de decisions.

Paisatges culturals a la Reial Séquia de Montcada

La Reial Séquia de Montcada és una institució fonamental per a la comprensió de la gestió històrica i actual d’un espai tan significatiu com l’Horta de València.