Séquia Reial del Xúquer: 750 anys d'història

Una exposició sobre els 750 anys de la Séquia Reial del Xúquer

dijous, 13 de març de 2014

La Casa de Cultura d'Alzira acull des d'ahir i fins al pròxim 30 d'abril l'exposició "Séquia Reial del Xúquer: 750 anys d'història". La mostra, que serà instal·lada a continuació en altres pobles de la Ribera i l'Horta Sud, explora la història de la Séquia Reial del Xúquer des de la seua fundació en el segle XIII fins a l'actualitat i permet reconèixer fites comunes a altres hortes valencianes, com les dels rius Túria, Millars i Segura. Confirma també aquesta antiga comunitat de regantes com a exemple d'una administració del reg duradora i sostenible, com a expressió d'una cultura hidràulica mil·lenària i ben arrelada a tot el nostre territori.

Antics privilegis, cartografies i projectes constructius han permès reconstruir l'evolució de la institució de reg, però també els canvis operats en la tècnica hidràulica, el paisatge agrari i la cultura. Al llarg de l'exposició, es destaca les figures d'alguns monarques, enginyers, nobles i administradors, però també el treball dels llauradors, guardes, sequiers i jornalers que han fet possible la preservació i ampliació d'aquest sistema de reg.

La mostra, que va ser inaugurada per Leopoldo Barrera, vicepresident de la Sèquia Real del Xúquer; Juan Valero de Palma, secretari general; Elena Bastidas, alcaldessa d'Alzira, i Joaquín Vañó, secretari autonòmic d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, està comissariada per Carles Sanchis Ibor i coordinada per Mar Ortega, patró i assessora, respectivament, de la Fundació Assut.