L'Albufera per a ningú

L’Albufera per a ningú

dijous, 5 de març de 2015

L'ús públic i el gaudiment ordenat, l'ensenyament i l'estudi dels valors ambientals i culturals són funcions prioritàries a l’Albufera. Ho diu la llei d'espais naturals i ho confirmen les directrius de gestió del parc natural. No obstant açò, la realitat és una altra. D'antuvi, l'elaboració d'un Pla d'Ús Públic porta una dècada parada, l'únic mirador de la llacuna està tancat fa un any, i l'horari de l'únic observatori en condicions de tot el parc, el del Racó de l’Olla, no cobreix les necessitats dels usuaris, especialment els caps de setmana.

En un document presentat fa uns dies en la Direcció General de Medi Natural, quinze associacions, ONG i empreses que treballen a l’Albufera manifesten la seua preocupació davant una situació que és impròpia del tercer aiguamoll més important de la península Ibèrica. La falta d'equipaments limita el gaudiment de l'entorn i la possibilitat de dur a terme activitats d'educació i divulgació, impedeix situar aquest espai entre les destinacions preferides dels turistes de naturalesa i dificulta qualsevol intent de dinamització de l'economia local en aquest sentit.

Davant aquesta realitat, les entitats insisteixen en la necessitat de reconèixer l'observació de les aus i el turisme de naturalesa com un procés participatiu de la societat en la cura i la conservació dels seus paisatges. I reclamen que s'aborde decididament el citat Pla d'Ús Públic del parc natural —alhora que el Pla Sectorial de Turisme de Naturalesa i Biodiversitat 2014-2020 que suposadament està impulsant la Generalitat Valenciana— i que es resolga urgent i efectivament la seua manca d'equipaments.

El document està signat per SEO/BirdLife, Acció Ecologista-Agró, la Fundació Assut, la Societat Valenciana d'Ornitologia, l'Associació Valenciana d'Educació Ambiental i Desenvolupament Sostenible, l'Associació Ambiens, l'Associació Espanyola de Fotògrafs de Naturalesa i l'Associació de Guies de Birding de la Comunitat Valenciana, així com per mitja dotzena d'empreses de turisme de naturalesa que operen o tracten d'operar al parc natural de l’Albufera.

El banc de palla d’arròs

El projecte del Banc de Palla d’Arròs, una iniciativa conjunta de diverses entitats i col·lectius, entre elles la Fundació Assut, respon a la cerca d’usos alternatius d’aquest subproducte agrícola, solucions per als problemes derivats d’una gestió poc sostenible com és la crema indiscriminada dels restolls o el seu abandó al camp.

La partida de l’Estell

Aquest projecte té com a objecte promoure la col·laboració amb els llauradors per tal de preservar els recursos naturals, culturals i paisatgístics d’aquest espai, així com treballar en una millor integració d’activitats com l’agricultura o la caça.

La Trilladora del Tocaio

La Trilladora del Tocaio (El Palmar, València) és un projecte de recuperació d’un vell edifici com a centre de propagació de vida, paisatge i cultura: l’aiguamoll, la marjal, l’Horta, l’Albufera de València…