Convocatòries

Vols participar…?

Amfibi en l’Any Blasco Ibáñez

dissabte, 15 de juliol de 2017 – diumenge, 23 de juliol de 2017

Amb motiu de la celebració en 2017 de l'Any Blasco Ibáñez, el festival Amfibi projectarà dues pel·lícules basades en sengles novel·les de l'escriptor i situades respectivament en els paisatges de l'Horta de València i l'Albufera: La barraca (Roberto Gavaldón, 1945) i Cañas y barro (Juan de Orduña, 1954).

La barraca, la novel·la, publicada en 1898, és una de les obres cardinals del costumisme espanyol, i la pel·lícula, rodada a Mèxic mig segle després, formalment un melodrama social, constitueix una mostra d'aqueix cinema de l'exili en la qual, a més d'una reivindicació del regionalisme, alguns han vist també certa celebració de l'esperit republicà.

Per la seua banda, el film Cañas y barro, rodat a l'Albufera en 1954, exemple perfecte del cinema del franquisme, adapta la novel·la homònima que l'escriptor va publicar en 1902 i que representa un dels cims de la seua producció literària. Ho fa suavitzant o obviant els conflictes morals que Blasco Ibáñez planteja en el llibre, pecats i crims com l'adulteri, l'incest o el suïcidi, i, conseqüentment, minvant la complexitat d'uns personatges que se situen a la vora de l'abisme.

Juntament amb La barraca i Cañas y barro, la programació d'Amfibi inclou dos documentals centrats en la memòria, les experiències i l'aportació històrica de la dona a l'Horta: Entre el dia i la nit no hi ha paret (2017), protagonitzat per unes veïnes de Campanar i realitzat pel col·lectiu de Les Espigolaores, i Abans eren albercoquers: recordant, entre el molí i el quadrat (2017), un treball del col·lectiu Artxiviu de l'Horta que efectua un viatge a la memòria del vell molí d'Albalat dels Sorells i la vida a l'horta a través dels records d'una anciana i la seua família.

Cartell Amfibi 2017 baixa

PROGRAMACIÓ

Dijous 20 de juliol, al Col·legi d’Arquitectes de València (Hernán Cortés, 6; València. Entrada lliure)

19:45 h.: Presentació, projecció i col·loqui

Cartell Amfibi 2017 - LA BARRACA baixa

ENTRE EL DIA I LA NIT NO HI HA PARET

Espanya. 2017. Documental. Color. 60 min.

Protagonistes: Carmen Giner, Carmen Peris, Dolores Tamarit, María Tamarit, Milagros Campos, Pepita Roig, Pilar Rausell, Vicenta Torrijo. Directores: Les Espigolaores (Teresa de la Fuente, Natalia Castellanos, Sarai Fariñas, Guillermo Palau, Alba Herrero).

Un documental sobre les dones que viuen o han viscut a Campanar, a la Partida de Dalt o a la desapareguda Partida del Pouet. Mitjançant els seus relats, s'aborda quines han sigut les seues pràctiques, sabers i experiències de vida, i es qüestiona la imatge masculinitzada que sovint tenim d'aquest territori, l'Horta. El documental parteix de la memòria de les dones i de les seues subjectivitats per reivindicar, des d'alló quotidià, els sabers invisibilitzats i desplaçats que han format part de la construcció del territori, i es presenta com una eina amb la qual repensar el present. Càmera, edició i producció: Les Espigolaores.

22 h.: Presentació i projecció a l'aire lliure

LA BARRACA

Mèxic. 1945. Dramàtic. Blanc i negre. 110 min.

Domingo Soler, Anita Blanch, Amparo Morillo, José Baviera, Luana Alcañiz. Director: Roberto Gavaldón.

A l'horta valenciana, la família del tio Barret ha d'abandonar la seua llar, la barraca, per no poder pagar els deutes contrets amb el seu propietari, don Salvador. El tio Barret, borratxo i encegat d'ira, mata don Salvador i és empresonat. La barraca és ocupada per la família de Batiste que, a causa de les circumstàncies en què va haver de ser abandonada la casa, pateix les hostilitats dels hortolans. Argument: la novela de Vicente Blasco Ibáñez. Guió: Libertad Blasco Ibáñez, Paulino Masip i Abel Velilla. Fotografia: Víctor Herrera. Música: Félix Baltazar Samper. Producció: Clasa Films Mundiales.

---

Divendres 21 de juliol, a la Casa Forestal del Saler (Tallafoc del Saler, s/n; El Saler. Entrada lliure)

22 h.: Presentació i projecció a l'aire lliure

Cartell Amfibi 2017 - EL SALER baixa

CAÑAS Y BARRO

Espanya-Itàlia. 1954. Dramàtic. Blanc i negre. 100 min.

Anna Amendola, Virgilio Teixeira, José Nieto. Director: Juan de Orduña.

A l'Albufera de València, a principis del segle XX, la història i els conflictes de tres generacions d'una família: el tio Paloma, el barquer més ràpid de l'estany; el seu fill Tono, decidit a trencar amb la tradició familiar de la pesca i dedicar-se al cultiu de l'arròs, i el fill d'aquest, Tonet, el darrer de la saga. Argument: la novel·la de Vicente Blasco Ibáñez. Guió: Manuel Tamayo. Fotografia: José F. Aguayo. Música: Ricardo Lamotte de Grignon. Producció: Producciones Orduña Films i Pico Films.

Diumenge 23 de juliol, a la plaça del Castell d'Albalat dels Sorells

22:30 h. Presentació, projecció i col·loqui a l'aire lliure

Cartell Amfibi 2017 - ALBALAT baixa

ABANS EREN ALBERCOQUERS: RECORDANT, ENTRE EL MOLÍ I EL QUADRAT

Espanya. 2017. Documental. Color. 36 min.

Protagonistes: Carmen Cariñena, Vicent Noalles, Rafa Cariñena, Vicent Oliver, Mercedes Martí, Mercedes Martínez, Mercedes Oliver, Manolo Fenollosa.

Acompanyant Carmen Cariñena en el seu viatge per les memòries del molí d'Albalat i l'horta del seu poble, la seua família i un grup de veïns s'apleguen al quadrat d'Albalat dels Sorells, de la Reial Séquia de Montcada, amb la intenció de compartir amb ella un esmorzar i records sobre els vells paisatges de l'aigua. Guió i entrevistes: Ignasi Mangue. Fotografia: Daniel Tomàs Marquina, Miquel Àngel Baixauli i Cris Centeno. Edició: Daniel Tomàs Marquina i Cris Centeno. So: José Juan Martínez. Producció: Ignasi Mangue, per a Artxiviu de l’Horta.

---

19:30 h., xarrada i taller d’elaboració i instal·lació de refugis per a rates penades

ALIADES EN LA NIT

La vesprada de divendres 21, abans de la projecció de la pel·lícula, a partir de les 19:30 h., el Grup Roncadell i Acció Ecologista-Agró, amb la col·laboració de la Fundació Assut, realitzaran una activitat oberta al públic amb xarrada, taller d'instal·lació de refugis per a rates penades i excursió pels voltants del Saler, al Parc Natural de l’Albufera. Els participants aprendran algunes coses sobre les rates penades de l'Albufera i el seu paper en el control biològic de plagues.

La rata penada de Cabrera (Pipistrellus pygmaeus), que s'alimenta d'insectes, manté a ratlla mosquits i algunes plagues, com la del cucat de l'arròs; però aquest xicotet mamífer amb ales, propi dels aiguamolls, té cada vegada més complicat trobar esquerdes i buits on establir les seues colònies. La solució passa per aquesta cosa tan simple com és col·locar unes poques caixes-refugi estratègicament.

---

Amfibi 2017 està organitzat per la Fundació Assut i compta amb el suport de Gracomsa Alimentària i Nuova Sesac. Hi col·laboren: Col·legi Territorial d'Arquitectes de València, Ajuntament de València (Regidoria de Conservació d'Àrees Naturals i Devesa Albufera), Ajuntament d'Albalat dels Sorells (Regidoria de Cultura i Educació), Alcaldia del Saler, Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, Acció Ecologista-Agró, Roncadell, La Granja de Bitxos i Fundación y Centro de Estudios Vicente Blasco Ibáñez.

Amfibi 2013

Amfibi és un certamen dedicat a la promoció, la divulgació i la preservació dels valors naturals i culturals dels aiguamolls, en particular de l’Albufera, mitjançant el cinema i el vídeo, la música, la fotografia, la gastronomia, el teatre i altres mitjans i disciplines. El seu objectiu és sensibilitzar sobre la importància que tenen les zones [...]