Amfibi, el festival dels aiguamolls

Amfibi, el festival dels aiguamolls, animarà les nits de l’Albufera

dimarts, 23 de juliol de 2013

Presents a tot el món, els aiguamolls estan entre els hàbitats més fecunds del planeta. Són autèntics generadors de biodiversitat, de recursos i de cultura. Contribuir a reconèixer, divulgar i conservar aquest enorme llegat és l'objectiu del festival Amfibi, que vol fer-ho a través del cinema, la literatura, la música, la fotografia, el teatre... Les opcions són inesgotables.

Amb seu en la vella Trilladora del Tocaio, en el Palmar (València), un edifici de passat agrícola els propietaris del qual tracten de reciclar ara amb la col·laboració de la Fundació Assut —a través d'un acord de custòdia—, aquest certamen incipient pretén també, des d'una perspectiva local, ajudar al coneixement i la protecció de l'Albufera, territori d'indiscutible identitat amfíbia.

Cine de marjal i cançons de trilla

Les activitats són a l'aire lliure, a la mateixa vora del llac, al costat de l’embarcador del Palmar. I l'entrada és gratuïta. El festival comença demà amb una projecció i un col·loqui que celebren els quaranta anys de Biotopo (1973), documental de Carles Mira que va suposar tota una fita en el procés de denúncia i reivindicació ciutadana que va reclamar a principis dels anys setanta la recuperació de l'Albufera.

A continuació, tindrà lloc l'espectacle Cançons de batre, protagonitzat per quatre “cantaors” i en el qual l'explicació del procés de la trilla tradicional va alternant-se amb cançons típiques d'aquesta labor agrícola, a capela. Les cançons de batre, molt expressives, animaven els homes i guiaven el pas dels animals que arrossegaven el trill a l'era.

Aiguamolls de sèrie negra

Els dies següents, dijous i divendres, a partir de les deu de la nit, es projectaran les dues pel·lícules del mini-cicle ‘Aiguamolls de sèrie negra’: Aguas turbias (André De Toth, 1944) i En el centro de la tormenta (Bertrand Tavernier, 2009). Es tracta de dues produccions d'Hollywood de diferents èpoques i estils, situades ambdues en els evocadors bayous, els pantans de Louisiana, i caracteritzades per eixa visió de l'aiguamoll com un espai exposat i indòmit, el lloc perfecte on trobar l'atmosfera asfixiant i marginal que envolta sovint les trames del gènere negre.

’Cañas y barro’

El festival Amfibi es tancarà dissabte, dins de la nit dedicada a l'Albufera, amb la projecció de Cañas y barro (Juan de Orduña, 1954), un bon exemple del costumisme regionalista i conservador propi de la productora valenciana Cifesa.

Però, entremig, la Trilladora del Tocaio serà el centre d'altres activitats. Hi haurà menús “amfibis” en alguns restaurants del Palmar, excursions per la marjal, l'exposició L’Albufera: Cent anys nostra, i fins i tot a una petita fira d'institucions que treballen per la protecció dels valors naturals i culturals dels aiguamolls.

El festival Amfibi está organitzat per la Fundació Assut, el Parc Natural de l’Albufera i el Servici Devesa-Albufera de l’Ajuntament de València. Compta amb la col•laboració de l'IVAC-Culturarts, SEO/BirdLife, Fundación Global Nature, Acció Ecologista Agró, Convenció Ramsar sobre els Aiguamolls i Fundación Biodiversidad. I està patrocinat per Romeybru SL, Excavaciones Vicente Vela, Havana Club, Albufera Parc i els restaurants El Graner, Mateu i Nou Racó.

Amfibi 2013

Amfibi és un certamen dedicat a la promoció, la divulgació i la preservació dels valors naturals i culturals dels aiguamolls, en particular de l’Albufera, mitjançant el cinema i el vídeo, la música, la fotografia, la gastronomia, el teatre i altres mitjans i disciplines. El seu objectiu és sensibilitzar sobre la importància que tenen les zones [...]