Presentes en todo el mundo, los humedales se cuentan entre los hábitats más fecundos del planeta. Son auténticos generadores de biodiversidad, de recursos y de cultura. Contribuir a reconocer, divulgar y conservar este enorme legado es el objetivo del festival Amfibi, que quiere hacerlo a través del cine, la literatura, la música, la fotografía, el teatro… Las opciones son inagotables.

Con sede en la vieja Trilladora del Tocaio, en El Palmar (Valencia), un edificio de pasado agrícola cuyos propietarios tratan de reciclar ahora con la colaboración de la Fundació Assut —a través de un acuerdo de custodia—, este certamen incipiente pretende también, desde una perspectiva local, ayudar al conocimiento y la protección de L’Albufera, territorio de indiscutible identidad anfibia.

Cine de marjal y canciones de trilla

Las actividades son al aire libre, a la misma orilla del lago, junto al embarcadero de El Palmar. Y la entrada es gratuita. El festival empieza mañana con una proyección y un coloquio que celebran los cuarenta años de Biotopo (1973), documental de Carles Mira que supuso todo un hito en el proceso de denuncia y reivindicación ciudadana que reclamó a principios de los años setenta la recuperación de L’Albufera.

A continuación, tendrá lugar el espectáculo Cançons de batre, protagonizado por cuatro “cantaors” y en el que la explicación del proceso de la trilla tradicional va alternándose con canciones típicas de esta labor agrícola, a capela. Las cançons de batre, muy expresivas, animaban a los hombres y guiaban el paso de los animales que arrastraban el trillo en la era.

Humedales de serie negra

Los días siguientes, jueves y viernes, a partir de las diez de la noche, se proyectarán las dos películas del mini-ciclo ‘Humedales de serie negra’: Aguas Turbias (André De Toth, 1944) y En el centro de la tormenta (Bertrand Tavernier, 2009). Se trata de dos producciones de Hollywood de diferentes épocas y estilos, situadas ambas en los evocadores bayous, los pantanos de Luisiana, y caracterizadas por esa visión del humedal como un espacio expuesto e indómito, el lugar perfecto donde dar con la atmósfera asfixiante y marginal que rodea a menudo las tramas del género negro.

‘Cañas y barro’

El festival Amfibi se cerrará el sábado, dentro de la noche dedicada a L’Albufera, con la proyección de Cañas y barro (Juan de Orduña, 1954), un buen ejemplo del costumbrismo regionalista y conservador propio de la productora valenciana Cifesa.

Pero, entremedias, la Trilladora del Tocaio será el centro de otras actividades. Habrá menús “anfibios” en algunos restaurantes de El Palmar, excursiones por el marjal, la exposición L’Albufera: Cent anys nostra, y hasta una pequeña feria de instituciones que trabajan por la protección de los valores naturales y culturales de los humedales.

El festival Amfibi está organizado por la Fundació Assut, el Parc Natural de l’Albufera y el Servicio Devesa-Albufera del Ayuntamiento de Valencia. Cuenta con la colaboración de IVAC-Culturarts, SEO/BirdLife, Fundación Global Nature, Acció Ecologista Agró, Convención Ramsar sobre los Humedales y Fundación Biodiversidad. Y está patrocinado por Romeybru SL, Excavaciones Vicente Vela, Havana Club, Albufera Parc y los restaurantes El Graner, Mateu y Nou Racó.

Presents a tot el món, els aiguamolls estan entre els hàbitats més fecunds del planeta. Són autèntics generadors de biodiversitat, de recursos i de cultura. Contribuir a reconèixer, divulgar i conservar aquest enorme llegat és l’objectiu del festival Amfibi, que vol fer-ho a través del cinema, la literatura, la música, la fotografia, el teatre… Les opcions són inesgotables.

Amb seu en la vella Trilladora del Tocaio, en el Palmar (València), un edifici de passat agrícola els propietaris del qual tracten de reciclar ara amb la col·laboració de la Fundació Assut —a través d’un acord de custòdia—, aquest certamen incipient pretén també, des d’una perspectiva local, ajudar al coneixement i la protecció de l’Albufera, territori d’indiscutible identitat amfíbia.

Cine de marjal i cançons de trilla

Les activitats són a l’aire lliure, a la mateixa vora del llac, al costat de l’embarcador del Palmar. I l’entrada és gratuïta. El festival comença demà amb una projecció i un col·loqui que celebren els quaranta anys de Biotopo (1973), documental de Carles Mira que va suposar tota una fita en el procés de denúncia i reivindicació ciutadana que va reclamar a principis dels anys setanta la recuperació de l’Albufera.

A continuació, tindrà lloc l’espectacle Cançons de batre, protagonitzat per quatre “cantaors” i en el qual l’explicació del procés de la trilla tradicional va alternant-se amb cançons típiques d’aquesta labor agrícola, a capela. Les cançons de batre, molt expressives, animaven els homes i guiaven el pas dels animals que arrossegaven el trill a l’era.

Aiguamolls de sèrie negra

Els dies següents, dijous i divendres, a partir de les deu de la nit, es projectaran les dues pel·lícules del mini-cicle ‘Aiguamolls de sèrie negra’: Aguas turbias (André De Toth, 1944) i En el centro de la tormenta (Bertrand Tavernier, 2009). Es tracta de dues produccions d’Hollywood de diferents èpoques i estils, situades ambdues en els evocadors bayous, els pantans de Louisiana, i caracteritzades per eixa visió de l’aiguamoll com un espai exposat i indòmit, el lloc perfecte on trobar l’atmosfera asfixiant i marginal que envolta sovint les trames del gènere negre.

’Cañas y barro’

El festival Amfibi es tancarà dissabte, dins de la nit dedicada a l’Albufera, amb la projecció de Cañas y barro (Juan de Orduña, 1954), un bon exemple del costumisme regionalista i conservador propi de la productora valenciana Cifesa.

Però, entremig, la Trilladora del Tocaio serà el centre d’altres activitats. Hi haurà menús “amfibis” en alguns restaurants del Palmar, excursions per la marjal, l’exposició L’Albufera: Cent anys nostra, i fins i tot a una petita fira d’institucions que treballen per la protecció dels valors naturals i culturals dels aiguamolls.

El festival Amfibi está organitzat per la Fundació Assut, el Parc Natural de l’Albufera i el Servici Devesa-Albufera de l’Ajuntament de València. Compta amb la col•laboració de l’IVAC-Culturarts, SEO/BirdLife, Fundación Global Nature, Acció Ecologista Agró, Convenció Ramsar sobre els Aiguamolls i Fundación Biodiversidad. I està patrocinat per Romeybru SL, Excavaciones Vicente Vela, Havana Club, Albufera Parc i els restaurants El Graner, Mateu i Nou Racó.