El Centre d’Interpretació del Racó de l’Olla va acollir el passat 2 de febrer, Dia Mundial dels Aiguamolls, la presentació del llibre Trenta anys, trenta mirades (Parc Natural de l’Albufera, 1986-2016), publicació que, a partir de trenta entrevistes amb persones vinculades al Parc Natural de l’Albufera, fa repàs dels seus trenta anys d’història. Escrit per Vicent Llorens i Bosco Dies, de la Fundació Assut, editat per Edicions 96 i la citada entitat, i patrocinat per la Fundación Aguas de Valencia, el llibre és un homenatge a les persones que van fer possible la declaració del primer parc natural de la Comunitat Valenciana en 1986 i que durant tot aquest temps han contribuït d’alguna manera a la seua protecció.

Trenta anys, trenta mirades és també la crònica d’aquestes tres dècades explicada per uns quants dels protagonistes i testimonis d’un procés que ha estat plagat de dificultats, de llums i ombres. En el llibre, els records i les reflexions d’ecologistes i conservacionistes, agricultors i regants, pescadors i caçadors, tècnics i polítics de les diferents administracions, investigadors, periodistes, veïns i representants de la societat civil, són el reflex de la complexitat d’aquest territori i dels conflictes d’interessos que s’han donat i es donen irremeiablement en ell, exemple perfecte no tant de parc natural com de paisatge antròpic. Les opinions dels uns i els altres, moltes vegades oposades, són a més la plasmació d’un contingut optimisme, ja que, en general, tots estan d’acord en què, encara que resta molt per fer, el parc natural de l’Albufera és hui, almenys, una realitat inqüestionable.

En el multitudinari acte de presentació, al costat dels autors del llibre, van intervindre la consellera de Medi ambient, Elena Cebrián; el regidor delegat de Devesa-Albufera, Sergi Campillo, i el president de la Fundació Aigües de València, Eugenio Calabuig. Els tres, com els propis protagonistes de la publicació, van coincidir que cal seguir treballant per la consolidació de la figura protectora del parc natural, la definitiva recuperació de la qualitat ambiental de l’Albufera i l’efectiva posada en valor d’aquest aiguamoll com un dels principals del Mediterrani occidental.

Peu de foto: Alguns dels protagonistes del llibre amb els autors. Per Luis Vidal.

COMPREU EL LLIBRE Trenta anys, trenta mirades. Parc Natural de l’Albufera 1986-2016, en la botiga d’Edicions 96.