La Fundació Assut compta en 2023 amb la col·laboració de Bodegas Vicente Gandia per a la realització conjunta de diferents activitats de divulgació centrades a l’Albufera; més concretament, al voltant de la relació entre l’agricultura de l’arròs i la conservació de la biodiversitat i el paisatge en aquest aiguamoll protegit. Entre elles, el 21 de juny vinent, l’empresa organitza la Gala Benèfica «Som Albufera».

Les activitats que conformen aquesta col·laboració se situen en el Tancat de l’Estell, un espai arrosser de tres-centes hectàrees on els agricultors, organitzats en la Comunitat de Regants de l’Estell i Rojas, i la Fundació Assut mantenen un acord de custòdia del territori per al desenvolupament d’un projecte de conservació a llarg termini. La iniciativa, premiada en diverses ocasions des que es va mamprendre en 2011 —Becas Soñadores (Loterías del Estado i National Geographic, 2011), Premi Biodiversitat i Societat (Generalitat Valenciana, 2016) i III Convocatòria Mediambiental de la Fundació Bancaixa i CaixaBank (2022)—, s’orienta doblement a la millora de la biodiversitat i al benefici de l’activitat agrícola.

Les línies d’actuació atenen aspectes com la integració i adequació de les pràctiques agrícoles, la recuperació del patrimoni, la gestió racional de la caça, la millora de l’hàbitat i la promoció d’activitats i usos compatibles amb l’agricultura. A més, l’acord de custòdia contempla l’execució de programes d’investigació i accions d’educació i divulgació dirigits a millorar el coneixement i la implicació de la societat en la conservació d’aquests espais.

Divulgació i voluntariat

En el context del projecte del Tancat de l’Estell, la col·laboració entre Bodegas Vicente Gandia, mitjançant el programa de Responsabilitat Social Corporativa «Som Albufera», i la Fundació Assut consisteix en l’organització conjunta i patrocinada del programa anual d’activitats divulgatives i participatives a l’Albufera. Al llarg de tot l’any, s’estan celebrant visites obertes al públic relacionades amb les diferents etapes del cicle de l’arròs —la fanguejà, la sembra, la collita, la perellonà…— i altres aspectes característics d’aquest paisatge —la pesca artesanal i l’arquitectura—, així com accions de voluntariat, consistents en la retirada de plàstics i altres residus, i en la restauració ambiental amb la plantació de lliri groc i altres espècies de flora autòctona en motes i marges de séquies. En aquest programa de divulgació participen també Arroz Tartana, Consum i la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport.

Gala benèfica

Dins del programa «Som Albufera», Bodegas Vicente Gandía celebrarà el 21 de juny vinent, a partir de les 20.30 h., una gala benèfica a favor dels objectius de la Fundació Assut a la qual qualsevol persona pot acudir i per la qual cosa cal inscriure’s en aquest enllaç: Gala Benèfica «Som Albufera». La vetlada, que tindrà lloc en el restaurant Nou Racó del Palmar, s’iniciarà amb una excursió en barca per a assistir a la posta de sol des del lluent, continuarà amb la presentació del programa d’RSC a càrrec de Javier Gandía i un sopar maridatge conduït per Maximiliano Bao, millor sommelier d’Espanya 2022, i conclourà amb un distés networking en la terrassa d’aquest complex hostaler.