Els IV Premis Biodiversitat i Societat reconeixen el treball de la Fundació Assut en l’àmbit de la custòdia del territori per la gestió compartida amb els propietaris del Tancat de l’Estell per a preservar els recursos naturals, culturals i paisatgístics d’aquest espai agrícola del Parc Natural de l’Albufera. Aquests guardons, promoguts per la Generalitat Valenciana, premien cada any l’esforç d’entitats públiques i privades en la protecció dels entorns naturals i la fauna.

Durant l’acte oficial de lliurament de premis, celebrat en el Centre d’Educació Ambiental de la Comunitat Valenciana (CEACV), a Sagunt, el secretari autonòmic de Medi Ambient i Canvi Climàtic, Julià Álvaro, ha destacat que “per a defensar el medi ambient és imprescindible comptar amb l’extraordinària labor i col·laboració de col·lectius i institucions tan importants com els quals han sigut premiats”. També ha insistit que les administracions públiques han de “continuar promovent la participació social en una tasca tan important com és l’atenció al nostre entorn natural per a futures generacions”.

Des de 2011, mitjançant un acord de custòdia amb la Comunitat de Regants de l’Estell i Rojas, i amb la col·laboració puntual d’empreses i institucions com National Geographic Channel, Loterías del Estado y Gracomsa Alimentaria, la Fundació Assut duu a terme iniciatives relacionades amb la integració i adequació de les pràctiques agrícoles, la recuperació del patrimoni, la gestió racional de la caça, la millora de l’hàbitat i la promoció d’activitats i usos compatibles amb l’agricultura. L’acord de custòdia contempla també l’execució de programes de recerca i accions d’educació i divulgació que vagen dirigits a millorar el coneixement i la implicació de la societat en la conservació d’aquest tipus d’espais.

Aquests guardons tenen cinc categories. Juntament amb la Fundació Assut, han sigut premiades altres quatre entitats. Així, en la categoria de Recerca aplicada a la conservació de la biodiversitat, el premi ha recaigut en el Grup de Recerca Zoològica de Vertebrats de la Universitat de València. En la categoria de Difusió i Comunicació, s’ha reconegut el Col·legi Oficial de Veterinaris de València. El Seprona (Guàrdia Civil) ha sigut premiat com a Entitat Pública Col·laboradora en la Conservació. I l’Ajuntament d’Ibi ha guanyat en la categoria d’Ajuntament Exemplar.