Unidos por la protección de la huerta

• Un projecte que reflexiona sobre el paisatge cultural de l’Horta

• Doctorats en l’Horta
    Llegir més…

• L’Horta i el compromís dels futurs empresaris

• Publicades les actes del congrés homenatge a Thomas F. Glick

• Taller ‘Entorn i coneixement’

• La Fundació Assut estrena canal de vídeos

• Regadiu, societat i territori: un congrés homenatge a Thomas F. Glick
    Llegir més…

• Noves presentacions de la web sobre els paisatges de l’aigua

• El paisatge i la cultura de l’horta, en versió 2.0

• El 7 de març presentem la web sobre els paisatges de l’aigua
    Llegir més…

• Ignasi Mangue parla del nostre projecte sobre els paisatges tradicionals de l’aigua

• Anotacions cinematogràfiques sobre l’horta
    Llegir més…

• Glick participa en el nostre projecte sobre el paisatge de l’horta
    Llegir més…

• La gestió sostenible de l’aigua, a debat
    Llegir més…

La RAM i la fundació s’uneixen per la protecció de l’horta

dijous, 2 de febrer de 2012

La Comunitat de Regants de la Reial Séquia de Montcada i la Fundació Assut han signat un conveni per a treballar conjuntament en la protecció dels valors històrics, culturals, naturals i paisatgístics associats a aquest antic sistema tradicional de regadiu, part fonamental d’una realitat amenaçada com és l'Horta de València. Els camins, séquies, alqueries, barraques i mosaics de cultius que estructuren l'Horta, les seculars formes de vida i els sistemes de gestió comunal de l'aigua que permeten el seu aprofitament des de l'època andalusina, configuren, com ha reconegut l'Agència Europea del Medi Ambient, una de les sis hortes mediterrànies històriques que perviuen a Europa i un referent mundial en els anomenats paisatges culturals.

La xarxa de reg associada a la Séquia de Montcada constitueix també un corredor natural de biodiversitat entre el riu Túria i les marjals i aiguamolls del litoral valencià.

En general, a través d'aquest acord, ambdues entitats pretenen contribuir a fer compatibles l'explotació del territori i la gestió de l'aigua amb la conservació dels seus elements naturals i patrimonials. La seua intenció és també establir una sèrie de mecanismes de gestió que puguen servir de model en territoris afins.

Un projecte multimèdia en marxa

La col·laboració es concretarà molt prompte en un primer treball relacionat de ple amb la protecció i divulgació dels valors d'aquest antic sistema de regadiu. La Fundació Assut, amb la col·laboració de la RAM i el Centre d’Estudis de l'Horta Nord, està ultimant l'edició d'una plataforma multimèdia que, a través de textos, fotografies, vídeos i mapes, oferirà informació sobre tota aquesta xarxa de reg. El projecte inclou també una pàgina web que permetrà l'actualització constant dels continguts i la interacció dels usuaris a través d'Internet.

L’estat de l’horta de Massamagrell

En 2013, l’Ajuntament de Massamagrell ens va encarregar aquest treball d’anàlisi, diagnòstic i categorització de les terres de cultiu del terme municipal. L’estudi respon a cert procés de pèrdua i abandó de parcel·les d’horta, i posa en mans de tècnics i autoritats un instrument útil per a la presa de decisions.

Paisatges culturals a la Reial Séquia de Montcada

La Reial Séquia de Montcada és una institució fonamental per a la comprensió de la gestió històrica i actual d’un espai tan significatiu com l’Horta de València.