La Comunidad de Regantes de la Real Acequia de Moncada y la Fundació Assut han firmado un convenio para trabajar conjuntamente en la protección de los valores históricos, culturales, naturales y paisajísticos asociados a este antiguo sistema tradicional de regadío, parte fundamental de esa realidad amenazada que es la Huerta de Valencia.
Los caminos, acequias, alquerías, barracas y mosaicos de cultivos que estructuran la Huerta, los seculares modos de vida y los sistemas de gestión comunal del agua que permiten su aprovechamiento desde la época andalusí, configuran, como ha reconocido la Agencia Europea de Medio Ambiente, una de las seis huertas mediterráneas históricas que perviven en Europa y un referente mundial en los llamados paisajes culturales.

La red de riego asociada a la Acequia de Moncada constituye también un corredor natural de biodiversidad entre el río Turia y los marjales y humedales del litoral valenciano.

En general, a través de este acuerdo, ambas entidades pretenden contribuir a hacer compatibles la explotación del territorio y la gestión del agua con la conservación de sus elementos naturales y patrimoniales. Su intención es también establecer una serie de mecanismos de gestión que puedan servir de modelo en territorios afines.

Un proyecto multimedia en marcha

La colaboración se concretará muy pronto en un primer trabajo relacionado de lleno con la protección y divulgación de los valores de este antiguo sistema de regadío. La Fundació Assut, con la colaboración de la RAM y el Centre d’Estudis de l’Horta Nord, está ultimando la edición de una plataforma multimedia que, a través de textos, fotografías, vídeos y mapas, ofrecerá información sobre toda esta red de riego. El proyecto incluye también una página web que permitirá la actualización constante de los contenidos y la interacción de los usuarios a través de Internet.

La Comunitat de Regants de la Reial Séquia de Montcada i la Fundació Assut han signat un conveni per a treballar conjuntament en la protecció dels valors històrics, culturals, naturals i paisatgístics associats a aquest antic sistema tradicional de regadiu, part fonamental d’una realitat amenaçada com és l’Horta de València.
Els camins, séquies, alqueries, barraques i mosaics de cultius que estructuren l’Horta, les seculars formes de vida i els sistemes de gestió comunal de l’aigua que permeten el seu aprofitament des de l’època andalusina, configuren, com ha reconegut l’Agència Europea del Medi Ambient, una de les sis hortes mediterrànies històriques que perviuen a Europa i un referent mundial en els anomenats paisatges culturals.

La xarxa de reg associada a la Séquia de Montcada constitueix també un corredor natural de biodiversitat entre el riu Túria i les marjals i aiguamolls del litoral valencià.

En general, a través d’aquest acord, ambdues entitats pretenen contribuir a fer compatibles l’explotació del territori i la gestió de l’aigua amb la conservació dels seus elements naturals i patrimonials. La seua intenció és també establir una sèrie de mecanismes de gestió que puguen servir de model en territoris afins.

Un projecte multimèdia en marxa

La col·laboració es concretarà molt prompte en un primer treball relacionat de ple amb la protecció i divulgació dels valors d’aquest antic sistema de regadiu. La Fundació Assut, amb la col·laboració de la RAM i el Centre d’Estudis de l’Horta Nord, està ultimant l’edició d’una plataforma multimèdia que, a través de textos, fotografies, vídeos i mapes, oferirà informació sobre tota aquesta xarxa de reg. El projecte inclou també una pàgina web que permetrà l’actualització constant dels continguts i la interacció dels usuaris a través d’Internet.