Vora 1.600 xiquetes i xiquets, alumnes d’Educació Primària de tota la Comunitat Valenciana, han participat a l’inici d’aquest curs 2022-2023, entre setembre i octubre, en l’activitat ludicoeducativa del «Joc de l’Horta: Agroecologia a l’escola», desenvolupada per la Fundació Assut en col·laboració amb Horta Viva i amb el finançament de la Conselleria d’Agricultura. Aprofitant l’efecte multiplicador de l’escola, aquesta activitat persegueix la formació d’una ciutadania activa i compromesa en la defensa de l’agricultura a través del consum i la producció responsables. Mitjançant aquesta iniciativa, l’alumnat entra en contacte amb els principals processos i elements relacionats amb la producció d’hortalisses, com ara els cicles de l’aigua, els nutrients i les plantes, la biodiversitat, les varietats tradicionals, els coneixements camperols…

Inclòs entre les diferents activitats del programa Cerca d’educació i divulgació del paisatge, el «Joc de l’Horta» és un joc de taula que s’utilitza per a «ludificar» el procés d’ensenyament i aprenentatge de l’agroecologia amb la finalitat de promoure entre l’alumnat el coneixement del territori agrícola en les diferents comarques on es realitza l’activitat.

Per a contribuir a l’eficàcia del projecte, s’ha dotat al professorat de materials i recursos didàctics específicament desenvolupats per a l’ensenyament del contingut curricular corresponent a l’assignatura de Coneixement del Medi. Aquests recursos inclouen una proposta d’activitats per a cada cicle d’ensenyament, una descripció adaptada a les capacitats i competències particulars i un directori de referències per a la dinamització de conceptes com els de petjada de carboni, emergència climàtica i consum responsable.

Amb aquesta iniciativa, que compta amb una subvenció destinada a «programes i projectes educatius de formació i divulgació per a estratègies de dinamització agroecològica en l’àmbit de la Comunitat Valenciana» (DOGV núm. 9296 / 11.03.2022), es tracta d’atendre la demanda del sector agrícola i la ciutadania en l’objectiu de construir un sistema agroalimentari local, just i sostenible. Aquest projecte d’educació agroecològica vol inculcar des d’edats primerenques el valor del patrimoni agrícola valencià i la importància de l’alimentació saludable i el paper dels agroecosistemes en el benestar humà.

Si us interessa conéixer més sobre l’activitat o concertar un taller para la vostra escola, escriviu-nos a cerca@fundacioassut.org o telefenoeu al 629 936 415.