Som perquè van ser

Descripció

Reconèixer és només el primer dels passos en la reparació justa de les violències patides tant per les persones directament represaliades en la Dictadura franquista (1939-1975) com per la població en el seu conjunt.

Sobre la base d’entrevistes i tallers conversatoris amb persones que van viure aquest període de la nostra història recent, hem elaborat una sèrie audiovisual de cinc documentals que volem que funcione com una aproximació historiogràfica al territori de l’Horta de València.

Aquests documentals («videoplecs») consisteixen en abordatges sobre els plecs de la memòria, en relació a l’escassetat i la fam, els racionaments, l’organització del treball i la vida comunitària, la desigualtat de gènere, classe i origen, i els fenòmens que a tot això es van associar, com l’emigració i la immigració, el paper de l’Horta i l’agricultura en l’amortiment dels impactes socioeconòmics de la inequitat i la guerra, la repressió laboral i la falta de reconeixement dels drets humans per la Dictadura franquista, les estratègies de resistència quotidiana i l’experiència de la «subalternitat» de les dones.

Com va afirmar un dels participants en la jornada de trobada, «els pobles sense història no són res, els pobles que l’obliden es condemnen a repetir-la». Som perquè van ser és un projecte que ha sigut possible gràcies al suport econòmic de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica de la Generalitat Valenciana.

Objectius i línies d’actuació

– L’avanç en la construcció de la memòria col·lectiva i democràtica de la comarca i el territori de l’Horta, concretament en relació amb el període de la Dictadura franquista (1939-1975).

– L’aproximació integral a la memòria democràtica, a partir del reconeixement i la posada en comú de les violències econòmiques, físiques, socials, de gènere, laborals i territorials en aquest àmbit i període.

– La producció de materials de divulgació i sensibilització de la memòria democràtica històrica, de les violències franquistes i les estratègies de resistència a la comarca.

28 octubre, 2021