Ornit: Nocmig Albufera

,

Seguiment acústic d’aus en vol i migració nocturna a la Devesa

L’enregistrament dels sons de les aus constitueix una manera de gaudir d’elles alhora que de millorar el seu coneixement i contribuir a l’educació, la ciència i la conservació. Amb cada vegada més adeptes a Europa, resulta una activitat particularment interessant en l’àmbit de l’Albufera, una de les principals zones de presència i migració d’aus del Mediterrani occidental.

Per això, associat al projecte de ciència ciutadana Birding Albufera, hem emprès l’estiu de 2020 passat el projecte Ornit (NocMig Albufera), enfocat al registre i l’estudi de l’activitat vocal nocturna de les aus a la Devesa, iniciativa que se centra en dos grups principals: el de les aus en vol i migració i el de les aus estacionades.

El mètode consisteix a realitzar un enregistrament a la setmana durant tot l’any, en una mateixa localització a la Devesa, des de la posta a l’eixida del sol —del final del crepuscle civil vespertí a l’inici del crepuscle matutí—, i analitzar-la preferiblement mitjançant una visualització de la pista en modo espectrograma.

Mitjançant un programari senzill i accessible, aquesta manera de visualització a partir de la representació gràfica del senyal sonor permet detectar més fàcilment el contingut freqüencial i les variacions de so al llarg de l’enregistrament i, per tant, resulta molt útil per a identificar els reclams i cants de les aus.

Aquest nou projecte de ciència ciutadana, en el qual diversos afeccionats a l’ornitologia, col·laboradors de Birding Albufera, participen repartint-se la revisió dels enregistraments i la identificació dels sons registrats, s’associa a alguns projectes col·laboratius similars d’àmbit internacional: NocMig, experiència centrada en l’enregistrament de la migració nocturna de les aus; Xeno-Canto, lloc web dedicat a compartir sons d’ocells de tot el món, i Trektellen, plataforma d’allotjament en la qual es pot pujar i consultar dades de censos d’aus migradores de diversos països d’Europa.

Data: Des de 2020

Patrocini: GA Alimentaria (2020) i programa Reciclos d’Ecoembes (2021-2022).

18 març, 2021