El pasado 31 de enero, los agricultores de L’Estell decidieron en su junta general anual alargar dos semanas la inundación invernal de esta partida, trescientas hectáreas de arrozal situadas cerca de El Palmar, en pleno parque natural de L’Albufera. Lo hicieron asesorados por la Fundació Assut, dentro del acuerdo de custodia del territorio que mantenemos ambas entidades desde hace dos años.

Esta medida pretendía evitar que el marjal de L’Albufera quedara en seco antes de tiempo y repentinamente, como viene sucediendo año tras año, al concluir el período de caza invernal. De esta forma, las aves acuáticas podrían encontrar espacios de aguas someras donde descansar y alimentarse, reponerse del estrés y el agotamiento de la presión cinegética y recuperar fuerzas para afrontar con garantías su viaje a los territorios de cría.

Y los efectos no se han hecho esperar. En la última semana, los campos anegados de L’Estell han concentrado la mayor cantidad de flamencos registrada en la historia de este humedal: unas dos mil aves que no han pasado desapercibidas entre agricultores y visitantes.

Para la Fundació Assut, este suceso aparentemente anecdótico es un ejemplo de la importancia que, en un ámbito como L’Albufera, las pequeñas decisiones del agricultor tienen en la conservación del paisaje y la biodiversidad, y de cómo el manejo del agua y la gestión de los recursos pueden tener consecuencias positivas para el medio ambiente, perfectamente compatibles con la actividad económica. Y, en muchos casos, hasta provechosas.

La custodia del territorio es una herramienta que permite la participación e implicación de la sociedad en la conservación y divulgación del patrimonio cultural y natural. El proyecto desarrollado en la partida de L’Estell entre la Fudació Assut y la Comunitat de Regants de l’Estell i Rojas cuenta también con el apoyo del Parc Natural de l’Albufera, a través de la Oficina de Gestión Técnica de la Conselleria d’Infraestructures, Territori i Medi Ambient.

Pie de foto: Un bando de flamencos sobrevuela L’Albufera (Toni Alcocer).

El passat 31 de gener, els agricultors de l’Estell van decidir en junta general allargar dues setmanes la inundació hivernal d’aquesta partida, tres-centes hectàrees d’arrossar situades prop del Palmar, al parc natural de l’Albufera. Ho van fer assessorats per la Fundació Assut, dins de l’acord de custòdia del territori que mantenim ambdues entitats des de fa dos anys.

Amb aquesta mesura, es tractava d’evitar que la marjal de l’Albufera quedara en sec abans d’hora i sobtadament, com ve succeint any rere any, en concloure el període de caça hivernal. D’aquesta forma, les aus aquàtiques podrien trobar espais d’aigües someres on descansar i alimentar-se, refer-se de l’estrès i l’esgotament de la pressió cinegética i recuperar forces per afrontar amb garanties el seu viatge als territoris de cria.

I els efectes no s’han fet esperar. En l’última setmana, els camps inundats de l’Estell han concentrat la major quantitat de flamencs registrada en la història d’aquest aiguamoll: entorn de dos mil aus que no han passat desapercebudes entre agricultors i visitants.

Per a la Fundació Assut, aquest succés aparentment anecdòtic és un exemple de la importància que, en un àmbit com l’Albufera, les decisions de l’agricultor tenen en la conservació del paisatge i la biodiversitat, i de com el maneig de l’aigua i la gestió dels recursos poden tindre conseqüències positives per al medi ambient, perfectament compatibles amb l’activitat econòmica. I, en molts casos, fins i tot profitoses.

La custòdia del territori és una eina que permet la participació i implicació de la societat en la conservació i divulgació del patrimoni cultural i natural. El projecte desenvolupat en la partida de l’Estell entre la Fudació Assut i la Comunitat de Regants de l’Estell i Rojas compta també amb el suport del Parc Natural de l’Albufera, a través de l’Oficina de Gestió Tècnica de la Conselleria d’Infraestructures, Territori i Medi Ambient.

Peu de foto: Un bàndol de flamencs sobrevola l’Albufera (Toni Alcocer).