Artxiviu de l’Horta és un projecte que s’ha proposat registrar la memòria de l’Horta de València, de les seues gents; recuperar i conservar, a través del mitjà audiovisual i també de la creació artística, el llegat d’aquests paisatges culturals de l’aigua i el regadiu tradicional.

Es va presentar ahir a Campanar, al Centre de Majors del barri, on van assistir alguns dels protagonistes d’aquest tros d’Horta quasi desaparegut. No van estar, però, per motius de salut, Juanito i Milagros, veïns resistents de la partida de les Bassetes i protagonistes del documental que es va projectar en acabar la presentació.

Arxiu, art, vida…

Els protagonistes de la història agrària de l’Horta de València, com Juanito i Milagros, es fan majors. Van desapareixent sense que fins ara haja existit una intenció resolta per arreplegar, ordenar, classificar i divulgar les seues experiències personals i professionals. Aquest formidable llegat de coneixements, indispensable per a entendre la complexitat dels nostres paisatges culturals més pròxims, és l’objecte de Artxiviu de l’Horta.

Ho va explicar Guillermo Palau, patró de la Fundació Assut i professor del Departament d’Enginyeria Rural i Agroalimentària de la Universitat Politècnica (UPV), que va advertir que “la pèrdua dels coneixements i ecosabers d’aquests artesans de la terra i l’aigua, ancians en molts dels casos, és irreversible.” Va insistir també en el propòsit d’Artxiviu de l’Horta, en “la necessitat d’arreplegar i conservar aquesta saviesa, essencial per a la comprensió i la sostenibilitat d’aquests espais agrícoles.”

Un projecte participatiu

Palau va anunciar que el projecte es concretarà en uns mesos en una plataforma web que anirà a poc a poc nodrint-se de continguts audiovisuals, gràfics i sonors: “Un arxiu documental obert que propicie l’acostament i el protagonisme de la societat en la creació i conservació d’aquest llegat.” A aquest protagonisme comunitari es va referir també Daniel Tomás Marquina, del Laboratori de Creacions Intermèdia de la UPV: “Encara que dins d’Artxiviu s’estan desenvolupant metodologies d’intervenció artística, estem treballant principalment en l’aplicació del mitjà audiovisual, entès com una eina al servei de la participació de tots en la posada en valor d’aquest patrimoni comú.”

Les dones de l’Horta

En aquest projecte també intervenen Les Espigolaores, un col·lectiu femení i feminista que pretén donar visibilitat al treball i els sabers de les dones de l’Horta. Una d’elles, Alba Herrero, va explicar en la presentació que “partir de la memòria oral de les dones ens permet reconstruir la història de l’Horta des de les seues percepcions i subjectivitats, i també fer visibles una sèrie de coneixements amagats que són enormement valuosos.”

Juanito i Milagros, veïns resistents

Després de la presentació, es va projectar un dels treballs documentals que van nodrint ja aquest arxiu, una entrevista a Juanito i Milagros, veïns resistents de l’horta de Campanar. A propòsit d’aquesta difícil resistència va parlar Consol Castillo, regidora d’Agricultura i Horta de l’Ajuntament de València, que va assistir a la presentació. “Una gran part de l’horta de Campanar —va dir— va desaparèixer per culpa de la política del Partit Popular, que menyspreava tot allò que representa la identitat valenciana.”

Castillo es va manifestar disposada a “recolzar iniciatives que posen en valor la terra i els llauradors” i va explicar que “recuperar la memòria, com fa el projecte Artxiviu, és necessari perquè les noves generacions no permeten mai més la destrucció del nostre país, d’una manera de viure.”

———–

Artxiviu de l’Horta és un projecte de la Universitat Politècnica de València, el Laboratori de Creacions Intermèdia (UPV), Les Espigolaores i la Fundació Assut.