La sisena edició del festival Amfibi, certamen que la Fundació Assut organitza en l’Albufera des de 2011, es va tancar dissabte 1 d’octubre amb un concert especialment dedicat a la tradició musical dels territoris arrossers. El ‘cantaor’ Carles Dénia i els músics de la Nova Rimaire es van submergir en les arrels del repertori popular valencià, i Sílvia Ampolla i la seua rondalla, que van obrir la vetlada, van fer allò propi amb la tradició musical de les riberes i marjals de les Terres de l’Ebre. La cita va ser a les set de la vesprada a la Casa Forestal del Saler. Uns i altres van actuar davant vora tres-centes persones.

Encara que sotmès als cànons clàssics, Carles Dénia va oferir al Saler un espectacle modern i actual. En la veu del ‘cantaor’ de Gandia, el cant d’estil i les seguidilles, malaguenyes, ‘albaes’, jotes o fandangos, constitueixen una reinterpretació molt personal de la tradició, alhora lliure i essencial. Dénia va prestar especial atenció als cants de batre, cants a pèl, sense música ni micròfon, evocadors d’unes formes de treball ja desaparegudes a l’arrossar.

Per la seua banda, el cancioner de Sílvia Ampolla i la seua rondalla, que van obrir el concert i van conquistar ràpidament a un públic que va acabar entregat, es nodreix de la música tradicional de les Terres de l’Ebre on, concretament al Delta, van ser famílies valencianes les que van estendre el cultiu de l’arròs.

El festival de la naturalesa i les cultures amfíbies

Des de 2011, el festival Amfibi constitueix una celebració anual on fer promoció de la naturalesa dels aiguamolls i els paisatges culturals de l’aigua, paisatges com els de la pròpia Albufera i l’Horta de València.

Enguany, el certamen ha comptat amb el patrocini institucional de la Diputació de València, mitjançant València Turisme, i el suport de Gracomsa Alimentaria, una empresa del grup industrial Nuova Sesac. A més, gràcies a la implicació de la Regidoria de Conservació d’Àrees Naturals i Devesa Albufera, de l’Ajuntament de València, el concert de dissabte va poder celebrar-se a la Casa Forestal del Saler, un edifici simbòlic de la Devesa que ha estat durant molts anys inaccessible al públic.