A propósito de la reciente edición de las actas del congreso Regadío, Sociedad y Territorio, a cargo de Carles Sanchis Ibor, Guillermo Palau, Ignasi Mangue y Luis Pablo Martínez, patronos y colaboradores de la Fundació Assut, publicamos aquí el texto que Vicent Sales, presidente de esta misma institución, dedica al profesor Thomas F. Glick a manera de prólogo:

“Los estudiosos de los regadíos tradicionales somos deudores de la aportación intelectual de Thomas F. Glick. Su célebre obra sobre el regadío y la sociedad de la Valencia medieval indicó el camino a seguir para muchos historiadores y abrió nuevas perspectivas para investigadores de otras disciplinas académicas, a orillas del Mediterráneo y al otro lado del Atlántico.

Thomas F. Glick se aproximó a la historia de nuestra tierra con el espíriti del científico, dispuesto a diseccionarla, a analizar y concluir. Pero el contacto con los campos regados le conmovió. El objeto de estudio no era algo inmóvil y relicto, estaba vivo, era un ir y venir de agua, de hombres y recursos, de vidas. Había en estas huertas un presente complejo y palpitante. Y desde entonces se quedó con nosotros, no solo para mostrarnos lo que habían sido estos regadíos, también para compartir lo que queremos que sigan siendo. El compromiso de Thomas F. Glick no es solo intelectual, es fundamentalmente un compromiso cívico. Es uno de los nuestros.

Por ello, en la Fundació Assut entendimos que organizar un congreso homenaje a Thomas F. Glick era una forma de devolver lo que habíamos recibido. Y se pudo llevar a cabo, no sin esfuerzo, con la sensación de que no hacíamos sino vehicular el anhelo de mucha más gente, de aquí y de los innumerables lugares hasta donde ha llegado su obra, de los lugares hasta donde ha llevado nuestras huertas.

El congreso Regadío, Sociedad y Territorio fue posible por el trabajo conjunto de la Fundació Assut y de las dos universidades públicas de la ciudad: la Universidad de Valencia y la Universidad Politécnica de Valencia. Necesitábamos un espacio y un tiempo para mostrar lo que habíamos aprendido a partir del conocimiento de su obra; para decirle que las páginas que sobre nuestros regadíos nos regaló habían movilizado lo que parecía inmóvil. Y habían generado muchas más páginas, también controversias y nuevas ideas, como las que ahora se recogen en este volumen.

Muchas gracias por ello.”

Vicent Sales, presidente de la Fundació Assut

En la foto, Vicent Sales y Thomas F. Glick, durante el congreso.

A propòsit de la recent edició de les actes del congrés Regadiu, Societat i Territori, a càrrec de Carles Sanchis Ibor, Guillermo Palau, Ignasi Mangue i Luis Pablo Martínez, patrons i col·laboradors de la Fundació Assut, publiquem ací el text que Vicent Sales, president d’aquesta mateixa institució, dedica al professor Thomas F. Glick a manera de pròleg:

“Els estudiosos dels regadius tradicionals som deutors de l’aportació intel·lectual de Thomas F. Glick. La seua cèlebre obra sobre el regadiu i la societat de la València medieval va indicar el camí a seguir per a molts historiadors i va obrir noves perspectives per a investigadors d’altres disciplines acadèmiques, a la vora del Mediterrani i a l’altre costat de l’Atlàntic.

Thomas F. Glick es va aproximar a la història de la nostra terra amb l’esperit del científic, disposat a disseccionar-la, a analitzar i concloure. Però el contacte amb els camps regats li va commoure. L’objecte d’estudi no era cosa immòbil i relicte, estava viu, era un anar i tornar d’aigua, d’homes i recursos, de vides. Hi havia en aquestes hortes un present complex i palpitant. I des de llavors es va quedar amb nosaltres, no solament per a mostrar-nos el que havien sigut aquests regadius, també per a compartir el que volem que seguisquen sent. El compromís de Thomas F. Glick no és només intel·lectual, és fonamentalment un compromís cívic. És un dels nostres.

Per la qual cosa, en la Fundació Assut vam entendre que organitzar un congrés homenatge a Thomas F. Glick era una forma de retornar el que havíem rebut. I es va poder dur a terme, no sense esforç, amb la sensació que no fèiem sinó vehicular l’anhel de molta més gent, d’ací i dels innombrables llocs fins a on ha arribat la seua obra, dels llocs fins a on ha portat les nostres hortes.

El congrés Regadiu, Societat i Territori va ser possible pel treball conjunt de la Fundació Assut i de les dues universitats públiques de la ciutat: la Universitat de València i la Universitat Politècnica de València. Necessitàvem un espai i un temps per a mostrar el que havíem après a partir del coneixement de la seua obra; per a dir-li que les pàgines que sobre els nostres regadius ens va regalar havien mobilitzat el que semblava immòbil. I havien generat moltes més pàgines, també controvèrsies i noves idees, com les que ara s’arrepleguen en aquest volum.

Moltes gràcies per tot.”

Vicent Sales, president de la Fundació Assut

En la foto, Vicent Sales i Thomas F. Glick, durant el congrés.