A la desapareguda marjal del Puig i a l’horta de Massamagrell, Albuixec i Massalfassar, diversos agricultors, entre els qui hi ha algun vell, algun jove i també una dona, reflexionen sobre el passat i el present d’un paisatge de regadiu tradicional la continuïtat del qual es veu amenaçada per l’abandó de la terra i la pèrdua dels sabers i pràctiques lligats a una gestió secular de l’aigua.

Aquest és l’argument de De l’abandó i el reencontre (2019), un nou documental produït per la Fundació Assut gràcies a la donació que Cerveza Turia ha fet del 20 per cent dels diners recaptats en taquilla en el passat Festival de l’Horta Túria. La pel·lícula, dirigida per Miguel Ángel Baixauli a partir d’una idea de Vicent Sales, constitueix el quint capítol de la sèrie documental «Esperant l’aigua», un projecte iniciat al 2012, vinculat també al treball del col·lectiu Artxiviu de l’Horta, en el qual diverses peces fílmiques van component un quadre polifònic de l’Horta de València.

L’objectiu d’«Esperant l’aigua» és visibilitzar i donar veu als protagonistes de la història agrària de l’Horta i contribuir a rescatar i conservar el record, l’experiència i els coneixements d’aquestes persones, homes i dones que són els depositaris d’un patrimoni immaterial indispensable per a entendre els nostres paisatges de l’aigua i, en darrer terme, la pròpia història de València i dels pobles de la seua plana litoral.