Més de 23.000 visitants, en la seua majoria valencians i fonamentalment xiquets i joves, s’han acostat ja a la naturalesa i la cultura de l’Albufera i l’Horta de València després del primer any i mig d’activitat del programa Cerca, un projecte divulgatiu promogut i organitzat per la Fundació Assut.

Aquest balanç va ser anunciat per Bosco Dies, responsable de projectes de la fundació, durant la presentació del programa a professors de centres d’ensenyament i a representants d’altres col·lectius. L’acte va tindre lloc a la Trilladora del Tocaio, vell edifici arrosser del Palmar reconvertit mitjançant un acord de custòdia patrimonial en centre de divulgació.

Dies va apuntar algunes previsions i objectius concrets del programa Cerca per al pròxim curs. Entre ells, “que 15.000 escolars i altres 30.000 visitants exploren i descobrisquen aquests paisatges, de manera que cresca el compromís de la societat valenciana amb un patrimoni que és de tots, únic i irreemplaçable.” La intenció és que “la Trilladora del Tocaio es consolide com a centre de divulgació i recepció de visitants, com a focus de propagació de la vida, el paisatge i la cultura de l’Horta i L’Albufera”.

Recentment, la Fundació Assut va signar un conveni de col·laboració amb el president de Gracomsa Alimentària, Miguel Cases Martínez, que dota al programa Cerca de finançament estable. “És un primer pas —va manifestar el responsable del projecte— i confiem que més empreses i indústries com aquesta de Catarroja vulguen col·laborar amb la nostra iniciativa”.

Paisatges propers per explorar

El programa Cerca promou un acostament al paisatge i a les seues gents atenent a les diferents línies temàtiques que plantegen aquestes realitats complexes: l’aigua i el regadiu, la naturalesa i la biodiversitat, els recursos i els usos humans, la història i el patrimoni.

A través de visites, rutes, tallers i altres activitats concertades, i també d’una programació periòdica —Els dissabtes de la Trilladora—, la Fundació Assut pretén amb aquest projecte “que els valencians experimentem l’aventura de descobrir els nostres paisatges més propers, que els aprenguem a gaudir, que els valorem com mereixen i, en conseqüència, puguem comprometre’ns en la seua necessària i urgent protecció”.