L’Oficina de Gestió Tècnica del Parc Natural de l’Albufera va acollir el passat 5 de juliol la presentació de L’Amfibi, el periòdic de l’Albufera, un nou mitjà de comunicació dedicat a donar a conèixer la realitat d’aquest aiguamoll d’importància internacional i fomentar el compromís en la seua recuperació i conservació.

Editat per la Fundació Assut, el periòdic, de 24 pàgines, imprès en paper premsa i format tabloide, compta amb una primera tirada de 10.000 exemplars i és de periodicitat quadrimestral. L’Amfibi està especialment dirigit als habitants de l’Albufera i el seu entorn immediat, encara que els seus visitants habituals o puntuals trobaran en ell informació que els permeta acostar-se al parc natural.

Fòrum de debat constructiu

Els objectius són divulgar i informar en sentit ampli i sensibilitzar l’opinió pública sobre els valors culturals i naturals de l’Albufera, i contribuir a la seua promoció, preservació i posada en valor. Amb rigor, admetent controvèrsies, contrastant opinions, considerant problemes i exposant solucions, aquest periòdic vol ser una eina amb la qual mostrar la riquesa patrimonial de l’Albufera, reflectir el seu dia a dia i insistir en la importància que té una adequada gestió tant per al manteniment i la millora de la biodiversitat com per a la conservació d’unes maneres de vida i unes tradicions irrepetibles.

L’Amfibi pretén amplificar la veu de tot aquell, persona o institució, que exercisca una labor constructiva a favor d’aquest entorn. Espera contribuir també a la vertebració i el reconeixement d’un territori les particularitats del qual han definit durant segles una identitat amfíbia, associada a l’aiguamoll i determinada per ell, i una cultura pròpia, amb conflictes, preocupacions i interessos característics.

Representantes de las instituciones y empresas colaboradoras en el proyecto.

Representants de les institucions i empreses col·laboradores en el projecte.

Resposta a una demanda social

El projecte de L’Amfibi sorgeix de l’interès per millorar el coneixement i les condicions del Parc Natural de l’Albufera i, també, de l’evidència d’una creixent preocupació social al voltant de les amenaces i els conflictes que l’acuiten. Aquesta inquietud s’ha constatat de fet en diverses iniciatives durant els darrers anys, com el desenvolupament del projecte de conscienciació Seducció Ambiental —conclòs en 2013—, la creació de la plataforma Albufera Viva o la celebració de trobades entre agents socials, com la Setmana de l’Albufera, a la qual van participar mig centenar d’entitats vinculades a l’aiguamoll, i reunions d’experts com el simposi El Parc Natural de l’Albufera, ara.

L’Amfibi és un projecte sense ànim de lucre que pretén també aglutinar esforços i interessos, obert a la col·laboració de les persones, les entitats i tots els agents socials que tinguen recursos i objectius compatibles amb els d’aquesta iniciativa.

A més, aquest mitjà de comunicació compta amb una secció, promoguda per GA Alimentaria i el Grup Nuova Sesac, destinada a la participació activa en el plantejament i el desenvolupament dels seus continguts de joves estudiants dels centres d’ensenyament locals.

La sostenibilitat del projecte

Publicat en valencià, amb una versió online també en castellà que estarà disponible pròximament en la pàgina web lamfibi.org, el periòdic compta amb la col·laboració de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport mitjançant les subvencions de foment del valencià. Està patrocinat per la Fundación Aguas de Valencia i compta amb el suport de GA Alimentaria i el Grup Nuova Sesac. La Generalitat Valenciana, a través de Medi Ambient, i l’Ajuntament de València han mostrat també el seu compromís amb la continuïtat del projecte. Per als nous números, la Fundació Assut contempla a més l’opció d’obtenir finançament mitjançant insercions publicitàries convencionals.

Sergi Campillo, regidor de Devesa-Albufera; Vicent Sales, president de la Fundació Assut, i Josep Nebot, subdirector general de Medi Natural.